تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، منابع محلی در افغانستان خبر داده اند که در طی دو روز گذشته یک هواپیمای بی سرنشین در مرکز ولایت غور و برخی از شهرستان های این ولایت درحال گشت زنی دیده شده است.

بربنیاد گزارش رسانه های افغانستان ولایت غور طی روزهای اخیر شاهد گشت زنی این هواپیماها بوده است.

یک هفته پیش نیز منابع محلی در این ولایت نیز گزارش داده بودند که یک هواپیمای بی سرنشین در این ولایت در حال گشت زنی بوده است.

گفتنی است علاوه بر غور دیگر ولایات افغانستان نیز هرازگاهی شاهد حضور هواپیماهای بی سرنشین بوده اند.

این درحالی است که طالبان که مدعی استقلال کامل بر جغرافیای افغانستان است، آمریکا را بارها متهم به نقض حریم هوایی افغانستان کرده است.

به گفته مقامات طالبان این هواپیماها متعلق به آمریکا است که از خاک کشورهای همسایه وارد افغانستان می شوند.

مساله کنترل حریم هوایی افغانستان یکی از موضوعات جدی است که طالبان با آن دست و پنجه نرم می کند.

 در همین حال، مجله فوربز ماه گذشته گزارش داد که در میان گرم شدن روابط بین طالبان و روسیه، این گروه قصد خود را برای ایجاد دفاع هوایی افغانستان با تجهیزات روسی ابراز کرده است.

اما این مجله می افزاید که روسیه به نظر می رسد که به دلیل حضور در خاورمیانه تمایلی به این کار نداشته باشد.

طالبان در اوایل سال ۲۰۲۳، کمتر از دو سال پس از فتح مجدد افغانستان در میان خروج پرهرج و مرج آمریکا،  بیشترین سهم از بودجه خود را به امور دفاعی اختصاص داد و هدف خود را ایجاد سیستم دفاع هوایی عنوان کرد.

این مجله به نقل از فصیح الدین فطرت، رییس ستاد ارتش طالبان نوشته است که موشک های ضد هوایی نیاز کشورهاست و افغانستان هم تلاش می کند تا آن را داشته باشد.

این درحالی است که عبدالبصیر صابری، رییس بخش تجهیزات وزارت دفاع طالبان در گفتگو با خبرگزاری دولتی تاس روسیه به شکلی مستقیم درخواست خود را مطرح کرد.

او در این مصاحبه گفته بود: من فکر می‌کنم که ما به تجهیزات دفاع هوایی و کنترل حریم هوایی نیاز داریم. تجهیزات زمینی داریم؛ اما فکر می کنم که در سطح بین المللی از شما خرید کنیم.

او همچنین در این مصاحبه مطرح کرده بود: در آینده به دنبال آن هستیم که تجهیزات ساخت روسیه را بخریم که به ما این توانایی را می دهد که پدافند هوایی را ایجاد کنیم.

صابری تصریح کرده بود: ما دوست داریم چنین تسلیحاتی داشته باشیم؛ چرا که شما پیشرفته ترین کشور جهان از نظر این فناوری ها هستید.

این درحالی است که طالبان بعدتر این اظهارات صابری را تکذیب کرد. اظهاراتی که منجر به برکناری او شد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36240

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *