یکشنبه 8 میزان 1403 برابر با Saturday, 28 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

رشد ارزش افغانی نسبت به ارزهای خارجی/ آینده ای روشن در پیش روی پول افغانستان

به گزارش ایراف، ارزش پول افغانی در چند روز اخیر در برابر دیگر ارزها به خصوص دلار آمریکا افزایش یافته است.

وزرات اقتصادی دلیل این موضوع را عرضه پروژه های زیر بنایی و تعاملات اقتصادی با دیگر کشور ها می داند و اعلام کرده است.

عبداللطیف نظری معاون وزیر اقتصاد طالبان در این زمینه اظهار می کند بالارفتن ارزش پول ملی افغانستان نتیجه فعالیت های دیپلماتیک سیاسی و اقتصادی است که در میان مدت صورت گرفته است.

وی گفت: همچنین در کنار این فعالیتهای سیاسی اقداماتی چون جلوگیری از نوسانات نرخ ارز نیز در افزایش ارزش افغانی نسبت به دیگر ارزها موثر بوده است.

در همین رابطه کارشناسان اقتصادی افغانستانی می گویند اقدامات دولت اسلامی در خصوص جلوگیری از عرضه ارز دلار در بازار یکی از مهمترین اقدامات در هفته های اخیر بوده است به طوریکه دولت اجازه نداد تا دلار در بازار به طور قابل ملاحظه ای وجود داشته باشد و با اقدامات موثر خود کاری کرد تا عرضه دلار در بازار آزاد کاهش یابد.

رئیس اتحادیه صرافان افغانستان معتقد است بانک مرکزی افغانستان در حال انجام اقداماتی است که پول افغانی به عنوان یکی از معتبر ترین ارزها در سالهای آینده شناخته شود.

بهرام‌خان زدران، رئیس اتحادیه صرافان سرای شهزاده کابل، گفته است: در سرای شهزاده و تمام بازارهای ارز، تقاضا برای افغانی بیشتر است. در سطح جهانی، افغان‌هایی که در خارج از کشور هستند، سرمایه‌های خود را به افغانستان منتقل کرده، ملک خریداری و سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این عوامل تأثیر قابل توجهی بر ارزش افغانی داشته است.

حسیب‌الله نوری، سخنگوی بانک مرکزی افغانستان در همین رابطه اعلام کرده است که این بانک با اجرای سیاست‌های پولی بهتر و جلوگیری از قاچاق دلار به خارج از کشور، توانسته است ارزش افغانی را در برابر سایر ارزها افزایش دهد.

سخنگوی بانک مرکزی گفت: “در شش ماه گذشته و سال گذشته، بانک مرکزی افغانستان موفق به حفظ ارزش افغانی شده است.

در همین حال، چندین کارشناس اقتصادی می‌گویند که افزایش ارزش افغانی در برابر سایر ارزها به رشد و توسعه اقتصادی کشور نیز کمک می‌کند.

با این حال برخی از مردم افغانستان معتقدند که اگرچه ارزش افغانی نسبت به دیگر ارزها رشد داشته است اما هنوز تورم در این کشور بالاست. ر همین اساس عبدالناصر رشتیا، کارشناس اقتصادی، اظهار داشته است هرچه ارزش افغانی بیشتر شود، می‌توان کالاها را با قیمت‌های پایین‌تر در بازار به فروش برسانید که در نهایت می‌تواند تأثیر مثبتی بر کاهش قیمت‌ها داشته باشد”

با توجه به افزایش ارزش افغانی و تلاش‌های بانک مرکزی افغانستان برای حفظ ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی، انتظار می‌رود که این روند مثبت در آینده نیز ادامه یابد. افزایش ارزش افغانی نه تنها نشان‌دهنده سیاست‌های پولی موفق است، بلکه می‌تواند به رشد اقتصادی و کاهش قیمت‌ها در بازار کمک کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36069

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها