یکشنبه 8 میزان 1403 برابر با Sunday, 29 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

افغانستان با منابع سرشار انرژی بهشت سرمایه گذاران

به گزارش ایراف، افغانستان با دارای بودن منبع انرژی پاک می‌تواند یکی از کشورهای پیشتاز در حوزه تولید انرژی در جهان باشد، زیرا در سطح جهان انرژی، به‌ویژه انرژی برق از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، این کشور با وجود آب‌وهوای آفتابی زمینه تولید انرژی‌های پاک یعنی آبی، بادی و خورشیدی را دارد.

نکته حائز اهمیت اینجاست که طی دهه‌های علرغم کمک‌های میلیون دلاری کشورهای دیگر به افغانستان توجه چندانی به باز‌سازی، توسعه و اکتشاف زیربناها به‌ویژه نیروگاه‌های برق، فن‌آوری‌های انرژی پاک و تجدید پذیر صورت نگرفته است.

اما باید یاد آور شد که در طی یک دهه اخیر و با وجود بلیون ها دلار کمک های بین المللی ، متاسفانه در موردباز سازی ، توسعه و انکشاف زیر بناها و خصوصا نیرو گاه های برق , فن آوری انرژی پاک و یا تجدید پذیر چندان توجه لازم صورت نگرفته است .

براساس گفته رسانه‌های محلی افغانستان، هم‌اکنون از هر سه خانواده، یک خانواده به برق دسترسی دارد و در فصل تابستان با مشکلات جدی کمبود آب دست‌وپنجه نرم می‌کنند اما طبق بررسی‌های ایالت متحده آمریکا از موقعیت تولید انرژی افغانستان، نشان می‌دهد که این کشور پتانسیل و ظرفیت وسیعی در زمینه تولید انواع انرژی‌های تجدید پذیر به مقدار گسترده‌ای را دارد.

با توجه به موارد ذکر شده، اگر افغانستان‌ از پتانسیل‌های خود در زمینه تولید انرژی بهره‌مند شود، طبق نظریه کارشناسان این حوزه افغانستان در آینده نزدیک قادر به صادرات برق به کشورهای دیگر خواهد بود.

افغانستان حدودا دارای پنجاه رودخانه بزرگ و کوچک است که رودخانه های بزرگ و حائز اهمیت آن از نگاه منابع آبی و تولید انرژی برق عبارت‌اند از رودخانه آمو ،هیرمند ،کابل ،مرغاب ،هریرود و فراه رود است و رودخانه کوچک مانند پنجشیر, بلخاب,کشک, مرغاب و کنر نیز دارای منابع زیاد انرژی و پتانسیل آبی هستند.

پیشنهاد:   شرکت‌های معدنی نیازمند همکاری افغانستان و حمایت مالی ایران هستند

همان طور که گفته شد، افغانستان شرایط گسترده‌ای برای تولید انرژی دارد، این درحالیست که بین دو کشور افغانستان و ژاپن مراودات وسیعی در حوزه‌های اقتصادی وجود دارد که زمینه تولید انرژی نیز مانگ چوانگ مسئول تجاری و اقتصادی سفارت چین در کابل و رییس شرکت پاورچاینا با ملا عبداللطیف منصور وزیر آب و انرژی طالبان مذاکراتی داشتند و طرف چینی اعلام کرد که چین به همکاری در زمینه تطبیق پروژه‌های تولید انرژی در افغانستان مصمم است و به‌زودی گام‌های عملی در این زمینه برمی‌دارد.

با وجود این‌همه ظرفیت بالقوه‌ای که در راستای تولید انرژی در افغانستان وجود دارد، متاسفانه پایتخت این کشور به صورت شبانه روز به انرژی برق دسترسی ندارد.

درحالیکه می‌توان با سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه و مدیریت صحیح منابع که در این کشور وجود دارد و با منابع سرشار انرژی بهشت سرمایه گذاران است انرژی را تا حد قابل قبولی تولید و مابقی را نیز به کشورهای همسایه صادر کرد و در میان مدت افغانستان به جای انکه وارد کننده انرژی باشد تبدیل به صادر کننده انرژی شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35998

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها