دوشنبه 2 میزان 1403 برابر با Monday, 23 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، نشریه مدرن دیپلماسی در تحلیلی تازه نوشته است که تحریک طالبان پاکستانی از بازگشت طالبان افغانستان استفاده کرده و حملات خود را علیه پاکستان سازماندهی می کند. این تحلیل می افزاید که این گروه با استفاده از شکاف های مرزی و حمایت طالبان در افغانستان برای پیشبرد طرح های خود استفاده می کند.

این درحالی است که پاکستان بارها از دولت طالبان خواسته است تا به این موضوع رسیدگی کند و از استفاده گروه های شبه نظامی از افغانستان به عنوان پناهگاه امن جلوگیری کند.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده که اگرچه حکومت طالبان متعهد شده است که از خاک افغانستان برای تروریسم استفاده نکند، اما کنترول آنها بر گروه های تروریستی در واقع وجود ندارد. تی تی پی که در افغانستان جسور شده و با برخی از سلاح ها و تجهیزات پیشرفته به جا مانده از ایالات متحده مسلح شده است، همچنان به ضربه زدن به پاکستان ادامه می دهد و مقاومت نیروهای امنیتی این کشور را آزمایش می کند و فشار بیشتری را در منطقه شکننده وارد می کند.

این تحلیل در ادامه می نویسد که هر دو کشور می دانند که تامین امنیت مرزها کلید حفظ صلح است. پاکستان تلاش های خود را برای استحکام بخشی از مرز، ساختن حصارها، استقرار نیروهای بیشتر و افزایش نظارت بالا برده است. با این حال، موانع فیزیکی به تنهایی کافی نیستند. آنچه لازم است یک ترتیب همکاری بین افغانستان و پاکستان برای مقابله با ستیزه‌جویی فرامرزی از طریق از بین بردن شبکه‌هایی مشترک است که گروه‌های تروریستی را حمایت می‌کنند.
در همین راستا این تحلیل پیشنهاد می دهد که به اشتراک گذاری اطلاعات، هماهنگی نظامی و تعامل دیپلماتیک به عنوان گام های اساسی می تواند به تامین صلح کمک کند.

برای پاکستان، این مسئله امنیت ملی است، اما برای افغانستان، آزمونی برای توانایی حاکمان آن برای حکومت است. اگر طالبان در مورد جلوگیری از تبدیل شدن کشورشان به بهشت تروریسم جدی هستند، باید تعهد خود را به سرکوب گروه هایی مانند تی تی پی نشان دهند.

در ادامه، این نوشته هشدار می دهد که عدم انجام این کار فقط باعث انزوای بیشتر افغانستان از جامعه بین‌المللی می‌شود و مانع از هر گونه شانس بازسازی یک کشور جنگ‌زده می‌شود.

خطرات برای هر دو کشور بالاست، ظهور گروه شبه نظامی تی تی پی وضعیت را پیچیده کرده است. این درحالی است که ناآرامی ها در مناطق پشتون نشین پاکستان در حال گسترش است. بنابراین، نیاز به یک افغانستان باثبات و امن هرگز به این فوریت نبوده است.

در نهایت این تحلیل می افزاید، تاریخ افغانستان به عنوان گورستان امپراتوری ها یادآور پیچیدگی های منطقه است. میراث خروج ایالات متحده – تسلیحات رها شده، توانمندسازی طالبان، و احیای مجدد گروه های شبه نظامی – پاکستان و افغانستان را با آینده ای مبهم روبرو کرده است. با این حال، بارقه‌ای از امید باقی مانده است. از طریق همکاری، تلاش‌های امنیتی مشترک و تعهد مشترک به صلح، هر دو کشور می‌توانند از این چالش‌ها عبور کرده و آینده باثبات‌تری را برای منطقه تضمین کنند.راه صلح آسان نخواهد بود، اما راهی است که هم افغانستان و هم پاکستان باید با هم طی کنند. بدون اقدام جمعی، تهدید تروریسم، شورش و بی ثباتی همچنان سایه طولانی بر هر دو کشور خواهد افکند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35915

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *