دوشنبه 2 میزان 1403 برابر با Monday, 23 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، مشاهد حسین سید، سناتور پاکستانی در گفتگو با عاج نیوز بیان کرد ما نتوانستیم افغانستان را درک کنیم.

او افزود که من در دهه 80 گفتم که جهاد تحت مدیریت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای ما هزینه خواهد داشت. زیرا اهداف ایالات متحده متفاوت است.

این سناتور پاکستانی همچنین در رابطه با اقدامات تحریک طالبان پاکستانی اظهار داشت که دولت از حکومت طالبان خواسته است که اجازه ندهد از زمین های خود به عنوان سکوی پرتاب حملات تروریستی استفاده شود و ازحمله به پاکستان جلوگیری شود.

اما حکومت طالبان افغانستان از پاکستان خواسته است تا برای چنین ادعاهایی مدرک ارائه دهد.

به گفته مشاهد، پاکستان درمورد تی تی پی «استراتژیک روشنی» ندارد. او در همین رابطه سه مسیر را برای رسیدگی به این وضعیت پیشنهاد کرد: رویکرد منطقه ای، گفتگوی سیاسی و استراتژیک سطح بالا با طالبان افغانستان و استراتژی مبارزه با تروریسم.

این اظهارات درحالی مطرح می شود که منیر اکرم، نماینده دائمی پاکستان در سازمان ملل در مصاحبه اخیر خود گفت که تی تی پی، با حمایت دولت موقت افغانستان به سرعت درحال گسترش نفوذ خود است.
به گفته او این گروه با حمایت طالبان به سلاح های پیشرفته مجهز شده اند و به طور فزاینده ای با دیگر گروه های شورشی همکاری می کنند.

این دیپلمات پاکستانی افزود، این کشور نگران است اتحاد رو به رشد تی تی پی با القاعده به زودی آن را به یک نقش مرکزی در فعالیت های تروریستی منطقه ای و جهانی ارتقا دهد.

سفیر پاکستان در سازمان ملل همچنین بر آمادگی پاکستان برای همکاری با نهادهای منطقه ای و بین الملی برای مهار تهدید فزاینده تی تی پی تاکید کرد.

آصف درانی، نماینده پیشین پاکستان در امور افغانستان نیز در مصاحبه ای تازه گفته است که تی تی پی یک مشکل جدی در روابط بین دو کشور است.

بحث بر سر افزایش فعالیت تی تی پی در پاکستان و ارتباط آن با افغانستان از زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱ به یکی از چالش های جدی روابط دو کشور تبدیل شده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35873

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *