یکشنبه 1 میزان 1403 برابر با Sunday, 22 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، پاکستان و روسیه در بحبوحه تحریم‌های ظالمانه غرب، روابط اقتصادی خود را گسترش می دهند و این گسترش اقتصادی در حالی است که تجارت بین دو کشور روسیه و پاکستان سال گذشته از مرز یک میلیارد دلار عبور کرده است.

در راستای توسعه روابط اقتصادی روسیه و پاکستان در 18 سپتامبر 2024 الکسی اورچوک معاون نخست وزیر روسیه با ژنرال عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان و اسحاق دار، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان در راولپندی ( شهری در نزدیکی اسلام آباد و یکی ازمهم‌ترین شهر نظامی پاکستان است) مذاکره و دیدار داشتند.

در راستای این گزارش، معاون نخست وزیر روسیه در دیدار با مقامات پاکستانی هدف از این مذاکره را توسعه عمیق‌تر روابط اقتصادی افزایش همکاری‌های چند جانبه بین این دو کشور عنوان کرد، زیرا مسکو به دلیل آغاز جنگ علیه کشور اوکراین با تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده و اتحادیه اروپا دست و پنجه نرم می کند.

نکته حائز اهمیت اینجاست که تجارت دوجانبه پاکستان با روسیه در سال گذشته به رقم بی سابقه یک میلیارد دلار رسید . البته پاکستان و روسیه روابط خود را در بسیاری از زمینه ها از جمله خرید گاز طبیعی مایع (LNG) گسترش خواهند داد اما با این حال، تحریم‌ها علیه روسیه همکاری دو کشور را محدود می کند.

براساس رسانه‌های محلی اسلام آباد، پاکستان روسیه را به عنوان یک بازیگر مهم در غرب، جنوب و آسیای مرکزی می داند و از سوی دیگر طبق گفته مقامات این کشور، پاکستان قصد دارد با مسکو برای صلح و ثبات در افغانستان نیز همکاری چند جانبه داشته باشد.

براساس آمار به نظر می‌رسد حجم تجارت بین دو کشور روسیه و پاکستان به سرعت درحال افزایش است. البته لازم به ذکر است که روسیه در گام نخست می‌خواهد از طریق آسیای مرکزی و افغانستان با پاکستان ارتباط برقرار کند، سپس در گام دوم به تجارت با ایران دست یابد، زیرا الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در 25 خرداد امسال طی یک دیدار با جواد اوجی وزیر سابق نفت ایران اعلام کرد که مبادلات تجاری با ایران در سه ماهه ابتدایی سال‌جاری 48 درصد افزایش داشته است.

اما باید به این نکته اشاره کرد که پاکستان برای توسعه روابط اقتصادی خود با کشورهای همسایه ابتدا باید زیرساخت‌های خود را ارتقا دهد و با وضعیت فعلی زیربناهای پاکستان تجارت تا حد زیادی با معضل همراه است، زیرا پاکستان از موقعیت استراتژیک بندر کرانچی برخوردار است که ظرفیت این کشور را برای توسعه روابط اقتصادی ارتقا می‌دهد.

همچنین، مرز ریمدان نیز می‌تواند موقعیت تجارت از خاک ایران را برای این کشور افزایش دهد، زیرا این خط مرز با ایران یک فرصت طلایی برای عملیاتی کردن منطقه آزاد مشترک بین ایران و پاکستان در محدوده ریمدان (ایران) و گبد (پاکستان) است.

البته در ماه‌های اخیر امسال، منابع دیپلماتیک پاکستان از پیوستن اسلام‌آباد به کریدور شمال و جنوب خبر دادند و با پیوستن پاکستان به کریدور شمال – جنوب که در واقع مسیر دریای شمال را به خلیج فارس متصل می کند، فصل جدیدی در روابط تجاری – اقتصادی این کشور با روسیه و کشورهای پیرامون این راهروی حمل و نقل بین‌المللی رقم خواهد خورد.

با توجه به موارد ذکر شده، حجم تجارت اقتصادی پاکستان با روسیه درحال افزایش است اما تجارت پاکستان تنها به روسیه ختم نمی‌شود، زیرا این کشور می‌تواند با توسعه و بهره‌مندی از موقعیت استراتژیکی خود اقتصاد خود نسبت به گذشته رشد چشمگیری دهد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35842

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *