جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، در نشست گزارش دهی یکساله عملکرد این وزارتخانه در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ گفت:  کسی که شکست خورده است دوباره به افغانستان دلخوش نمی کند.

سرپرست وزارت خارجه طالبان گفت که کسی جرئت این را ندارد که به افغانستان حمله کند.

او هشدار داد که اگر کسی چنین قصدی داشته باشد، سرانجامش مشخص است.

دونالد ترامپ، رییس‌‌جمهور پیشین و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بار دیگر در میان هوادارانش به مساله‌ی خروج آمریکا از افغانستان اشاره کرد و گفت که در صورت پیروزی در انتخابات پیش‌رو، پایگاه هوایی بگرام را دوباره به دست خواهد آورد.

آقای ترامپ حضور آمریکا را در افغانستان به نزدیک بودن آن به چین پیوند داده و افزوده است که افغانستان به سبب نزدیک بودن به چین، برای امریکا مهم است.

براساس گفته‌های نامزد حزب جمهوری‌خواه، از دست دادن پایگاه هوایی بگرام خسارت جبران‌ناپذیر برای آمریکا بوده است.

دونالد ترامپ در میان هوادارانش گفته بود:  «اگر نگاهی به چیزهایی که از دست داده‌ایم بیندازیم، از میان موقعیت ما در رده تولیدکنندگان نفت، تا از دست دادن پایگاه هوایی بگرام، می‌توانیم تصور کنیم که به چه پیمانه خسارت‌بار

بوده است. باید دوباره به‌دست بیاوریم. تصور کنید، اگر تولید ما توقف پیدا نمی‌کرد و بزرگ‌ترین پایگاه هوایی دنیا را که در نیمه شب از دست دادیم، از دست نمی‌دادیم، موقعیت کشور ما به مراتب بهتر بود. اما مطمئنا با آرای شما و حمایت شما دوباره بدست می‌آوریم.»

او پیش از این نیز در مردادماه سال جاری در سخنرانی خود در روز پایانی همایش ملی جمهوری‌خواهان بر نیاز نگه‌داشتن پایگاه نظامی بگرام در افغانستان در اختیار نیروهای آمریکایی پیش از خروج آنان از افغانستان تأکید کرد و گفت این پایگاه را «دوست داشت.»

او همچنین گفته بود که این پایگاه اکنون «در اختیار چین است.»

ترامپ گفته بود: «آنان همچنین از بگرام، یکی از بزرگترین پایگاه‌های جهان با طولانی‌ترین، قدرتمندترین و ضخیم‌ترین باندهای پرواز دست کشیدند. ما آن را رها کردیم. و من آن را دوست داشتم، نه به خاطر افغانستان. به‌خاطر چین دوستش داشتم. این (پایگاه) از جایی که چین سلاح‌های هسته‌ای خود را می‌سازد یک ساعت فاصله دارد. و می‌دانید اکنون در اختیار کیست؟ چین اکنون (اختیار) آن را دارد.»

پایگاه هوایی بگرام در ۵۰ کیلومتری شمال کابل از مهم‌ترین مراکز نظامی نیروهای امریکا و ناتو و کانون مبارزه با طالبان و القاعده در ۲۰ سال گذشته بود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35708

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *