پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان با حضور در برنامه گزارش دهی یک ساله این وزارتخانه در یک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر عدم به رسمیت شناختن طالبان با بیان این مساله که کشورها دیپلمات های طالبان را پذیرفته است و داد و ستد تجاری بین کشورها در جریان است و پاسپورت افغانستان مورد قبول است گفت که این ها به این معنا است که افغانستان به رسمیت شناخته شده است اما اعلام نشده است.

سرپرست وزارت خارجه طالبان همچنین در مورد تعامل دیپلماتیک با کشورها و اعزام نمایندگان طالبان گفت که از یکسال پیش تاکنون تاکنون ده ها نفر از دیپلمات های طالبان به کشورهای مختلف چون مالزی، ترکیه،پاکستان، ایران، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، چین، قطر و امارات رفته اند.

این مقام ارشد سیاسی طالبان تصریح کرد که درمورد مدیریت نمایندگی های سیاسی افغانستان در کشورهای منطقه تلاش های مستمر صورت گرفته است و حکومت سرپرست تلاش می کند که مطابق قوانین بین المللی اقدام کند.

او همچنین در مورد تعداد نمایندگی های فعال طالبان گفت که تاکنون39 سفارتخانه و کنسلوگری افغانستان در نقاط مختلف، از این وزارت خارجه طالبان دستور می گیرند.

متقی در این نشست پیرامون روابط و تعامل با همسایگان نیز عنوان کرد که حکومت سرپرست توانسته است با بسیاری از کشورها همکاری و اعتماد ایجاد کند که نتیجه خوب داده است.

او همچنین درمورد همکاری های امنیتی طالبان با کشورهای مختلف ضمن اشاره به رویدادهای امنیتی در کشورهای چون روسیه و ترکیه و افغانستان که در آن اتباع کشورهای دیگر دخیل بودند گفت که حل این مشکلات نیازمند همکاری های امنیتی است.

متقی مطرح کرد وقتی بین کشورهای مختلف مشکلات امنیتی به وجود می آید، حل آنها نیازمند همکاری های امنیتی بین این کشورهاست.

متقی در بخش دیگری از این نشست در مورد اظهارات اخیر دبیرکل سازمان ملل در مورد افغانستان، اطلاعات آنان را «خیلی ضعیف» توصیف کرد.

متقی در پیوند با گزارش سازمان ملل مبنی بر حضور گروه های تروریستی در افغانستان مدعی شد که در افغانستان هیچ گروه تروریستی وجود ندارد و در سه سال گذشته هیچ تهدیدی از سوی افغانستان متوجه کشورهای غربی نبوده است.

او در این رابطه افزود که افغانستان شش همسایه دارد که تاکنون هیچ کدام شکایت نکرده اند تنها یک همسایه گاهی اتهام وارد می کند. متاسفانه سرمنشی سازمان ملل متحد به جای اینکه اطلاعات بگیرد و حقایق را منتشر کند، یک اتهام وارد می کند.

صحبت درباره مساله مهاجرین افغانستان در ایران بخش دیگری از این نشست خبری را پوشش داد. متقی از ایران خواست که درمورد مهاجرین این کشور در ایران همکاری کند.

او به خبرنگاران گفت  که از ایران میخواهیم تا هنگام فراهم شدن بازگشت مهاجرین افغان که در آبادی ایران هم نقش داشته اند، همکاری کند. او گفت هرچند وضعیت امنیتی در کشور خوب است اما مشکلات اقتصادی وجود دارد.

این اظهارات درحالی مطرح شده است که مساله مهاجرین و سازماندهی آنان در ایران بار دیگر داغ شده است. مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران در نخستین نشست خبری خود در مورد حل مساله مهاجرین در ایران گفت که مهاجران غیرقانونی را به شکل محترمانه از ایران به افغانستان باز می گردانند.

 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35700

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها