پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، خلیل‌الرحمن حقانی، سرپرست وزارت امور مهاجرین طالبان در دیدار با عبیدالرحمن نظامانی، سفیر پاکستان در کابل، مشکلات و راه‌های حل مهاجرین افغان مقیم پاکستان را بررسی کرد.

در این دیدار، خلیل الرحمن حقانی از پاکستان خواست با توجه به اصل همسایگی، پناهجویان را به زور اخراج نکند و آنها را مورد آزار و اذیت قرار ندهد.

وی همچنین خواستار سیاست گذاری مشترک و همه جانبه در این زمینه شد و همچنین بر ایجاد سهولت سفر در تورخم و اسپین بولدک تاکید کرد.

عبیدالرحمن نظامانی، افغانستان باثبات و مترقی را به نفع پاکستان و کشورهای منطقه خواند و وعده داد که مشکلات ذکر شده را با رهبری خود در میان گذاشته و برای حل آن گام‌های ملموس برخواهند داشت.

وزارت مهاجرین طالبان آمار داده که در‌ هفته‌های گذشته، بیش از ۳۰ هزار مهاجر افغان از ایران، پاکستان و ترکیه دوباره به کشور بازگشته‌اند.

در این میان، برخی از مهاجران افغان که برای کار به کشورهای همسایه رفته‌اند، از دشوار شدن شرایط زندگی و بدرفتاری‌ها در این کشورها شکایت دارند.

برخی از مهاجران از طالبان انتظار دارند تا هرچه زودتر به وضعیت مهاجران در این کشورها رسیدگی به‌موقع کند.

این در حالی ا‌ست که به‌تازگی پاکستان و ایران از اجرایی‌شدن طرح‌های‌شان برای اخراج مهاجران غیرقانونی از این کشورها در آینده‌های نزدیک خبر داده‌اند.

چندی قبل هم محسن نقوی، وزیر کشور پاکستان اعلام کرد که این کشور مرحله دوم اخراج مهاجران افغان فاقد مدرک را به زودی آغاز می‌کند.

از سوی دیگر زنگ خطر افزایش بی‌رویه اتباع افغان در ایران از سال گذشته به صدا درآمده و تا امروز به صورت ممتد ادامه پیدا کرده است. برخی آمار این مهاجران همسایه را حدود ۱۰ میلیون نفر برآورد کردند.

برخی شهروندان افغانستان که تجربه قاچاقی سفر کردن به کشورهای دیگر به‌ویژه همسایه‌ها و کشورهای منطقه را دارند، از سختی‌ها مهاجرت غیرقانونی می‌گویند.

مهاجرت غیر قانونی افغانستانی‌ها در حالی رخ می‌دهد که برای بسیاری از مهاجرین در داخل افغانستان زمینه‌های کاری وجود ندارد و سازمان‌های امداد‌رسان نیز بودجه کافی برای تامین معيشت این خانواده‌ها در اختیار ندارند.

فقر علت اصلی مهاجرت افغانستانی‌ها است. جامعه جهانی اگر فکری در این خصوص نکند مهاجرین افغان روز به روز افزایش می‌یابد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35634

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *