پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

سردار بردی محمداف، در دومین نشست کشورهای آسیای مرکزی و آلمان که در آستانه قزاقستان برگزار شد، بر اهمیت روابط دیپلماتیک با افغانستان تاکید کرد.

به گزارش ایراف، دومین نشست «کشورهای آسیای مرکزی و آلمان» روز سه شنبه ۲۷ شهریور در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد. در این نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز حضور داشت.

این نشست که با هدف روابط اقتصادی بین کشورهای آسیای مرکزی و آلمان برگزار شده بود، موضوع افغانستان نیز به بحث گرفته شد.

به گزارش رادیو آزادی، صدراعظم آلمان در این نشست وضعیت افغانستان را «ناامیدکننده» خوانده است. این در حالی است که برخی از کشورهای آسیای مرکزی از صدراعظم آلمان خواستند تا روابط خود را با طالبان در افغانستان عادی کند.

صدراعظم آلمان در این نشست ضمن اشاره به محدودیت های گسترده علیه زنان در افغانستان گفت: «آنچه در آنجا اتفاق می افتد، غیرقابل تحمل است. برای ما روشن است که این دولت به طور نامشروع روی کار آمده است و در حال حاضر تحولات زیادی در این کشور درحال وقوع است که بسیار ناامیدکننده است.»

این در حالی است که سردار بردی محمداف، رییس جمهور ترکمنستان از کشورهای جهان خواست تا برای روابط تبدیل افغانستان به یک کشور صلح آمیز و شریک اقتصادی همکاری کنند.

به گفته او گسترش روابط دیپلماتیک با افغانستان دارای اهمیت است.

کشورهای آسیای مرکزی ازجمله کشورهایی بودند که تغییرات سیاسی افغانستان و بازگشت طالبان روابط آنها را با حکومت جدید در کابل دچار تغییرات جدی نکرد.

اولویت اهداف اقتصادی و سیاسی منجر به آن شده است که کشورهای آسیای مرکزی روابط با طالبان را بر رویگردانی از این گروه ترجیح دهند.

به جز تاجیکستان، بیشتر این کشورها در سه سال گذشته در پی احیا و تقویت روابط خود با طالبان بوده اند. به طوری که اخیرا ازبکستان، نماینده دیپلماتیک طالبان را پذیرفت. قزاقستان و قرقیزستان نام طالبان را از فهرست گروه های تروریستی حذف کردند.

این در حالی است که گزارش هایی نیز از گشایش روابط بین طالبان و تاجیکستان نیز وجود دارد. به طوری که گفته می شود که رییس اطلاعات تاجیکستان در ماه های گذشته به افغانستان سفر کرده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35588

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *