جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد طالبان در دیدار با الهام محمدوف، سفیر آذربایجان در کابل در مورد گسترش روابط اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و آذربایجان گفت‌وگو کردند.

طرفین روابط دیپلماتیک افغانستان و آذربایجان را در بهبود همکاری‌های اقتصادی و تجارتی برای توسعه اقتصادی هر دوکشور مهم تلقی کردند و در مورد همکاری‌های مشترک در بخش‌های مختلف بحث کردند.

روابط اقتصادی طالبان و آذربایجان در سال‌های اخیر با هدف توسعه تجارت و ترانزیت میان دو کشور در حال گسترش است. افغانستان با قرار گرفتن در مسیر کریدورهای تجاری منطقه‌ای و آذربایجان به عنوان یکی از کشورهای مهم در حوزه قفقاز، پتانسیل بالایی برای همکاری در بخش‌های حمل‌ونقل، ترانزیت، انرژی و تجارت دارند.

طالبان به دنبال گسترش روابط تجاری با کشورهای منطقه از جمله آذربایجان هستند تا علاوه بر افزایش صادرات و واردات، از موقعیت استراتژیک افغانستان برای توسعه کریدورهای ترانزیتی استفاده کنند.

آذربایجان نیز با هدف دسترسی به بازارهای آسیای میانه و بهره‌برداری از کریدورهای تجاری و انرژی، به این همکاری‌ها توجه ویژه‌ای دارد.

از سوی دیگر، محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه طالبان باعث می‌شود که این گروه به دنبال یافتن شریکان اقتصادی جدیدی برای تقویت اقتصاد داخلی خود باشد.

در این چارچوب، آذربایجان به عنوان یکی از کشورهایی که به لحاظ سیاسی کمتر تحت تأثیر فشارهای بین‌المللی است، می‌تواند نقش مهمی در توسعه روابط اقتصادی و تجاری با دولت طالبان ایفا کند.

با این حال آذربایجان و ایران در برخی مسائل ژئوپلیتیکی و منطقه‌ای، به ویژه در منطقه قفقاز و نقش آفرینی در آسیای میانه، رقابت دارند. آذربایجان با تحقق کریدور لاجورد می‌تواند نقش ایران را در معادلات ترانزیتی منطقه کاهش دهد و به طور غیرمستقیم نفوذ ایران در آسیای میانه و حتی افغانستان را تضعیف کند. این امر می‌تواند به تقویت جایگاه آذربایجان به عنوان یک بازیگر کلیدی در منطقه کمک کند. در مجموع، آذربایجان با تحقق کریدور لاجورد به دنبال افزایش نفوذ اقتصادی و سیاسی خود در منطقه است.

در حقیقت آذربایجان در افغانستان به دنبال منافع خود در حوزه منطقه است ‌ و سعی دارد با نزدیک شدن به طالبان اهداف خود را دنبال کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35532

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *