جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

کفار می‌خواهند علما در سیاست نقشی نداشته باشند-دستور تازه رهبر طالبان برای تغییر مقامات امنیتی و محلی-رهبر طالبان: اختلافات و بی‌اعتمادی موجب شکست می‌شود--ایراف

به گزارش ایراف، مقامات طالبان در بلخ از بازدید رهبر طالبان از کانال قوش‌ تپه خبر داده‌اند‌‌. 

مرکز رسانه‌های ولایت بلخ می‌گوید که هبت‌الله آخوندزاده، رئیس طالبان از کانال قوش‌تپه بازدید کرده است.

بر اساس اعلامیه مرکز رسانه‌های ولایت بلخ، رهبر طالبان گفته شده که عملی‌سازی پروژه‌های ملی همانند قوش‌تپه، افغانستان را از نیازمندی به کمک‌های خارجی نجات داده و کشور را خودکفا می‌سازد.

هبت‌الله آخوندزاده در این باره افزوده است با حاکمیت نظام اسلامی در کشور، مسئولان در هر بخش برای خودکفایی افغانستان سخت تلاش می‌کنند.

به نقل از منابع خود نوشته‌ است‌که پروژه‌ عظیم کانال قوش‌تپه که آب‌ آمودریا را به سمت سه استان شمالی افغانستان هدایت می‌کند از نظر فنی، اجرایی و منابعی‌که به آن تخصیص یافته با مشکلات جدی روبرو شده است.

ملابرادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان که مسئولیت اصلی پیش‌بردن آن را داشته است مورد اتهام قرار گرفته است.

چندی قبل ایراف، به نقل از منابع خود نوشته‌ است‌ که این پروژه مشکلات زیادی از جمله مشکلات فنی و اجرایی دارد و دیده می‌شود که کار آن به سادگی پیش رفته و نادرست‌کاری در آن صورت گرفته است.

گفته است‌که این وضعیت موجب بروز اختلاف میان ملا برادر؛ معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کارشناسان فنی شده و حتی رهبر طالبان نیز در آن مداخله کرده است.

گفته می‌شود ملا برادر که در راه اندازی پروژه‌ی کانال قوش تپه نقش اساسی داشته، اکنون بیش از هر مرجع دیگری در معرض اتهام فساد و فشارهای سنگین ناشی از کار غیراستاندارد، بودجه‌ی سرسام آور و فقدان کارآمدی کانال در برابر فشار آب و سیلاب‌های احتمالی قرار گرفته است.

پروژه‌ی کانال قوش‌ تپه به طول ۲۸۵ کیلومتر، عرض ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر و عمق ۸ تا ۱۲ متر ظرفیت انتقال ۱۰ میلیارد متر مکعب آب را دارد.

این پروژه در زمان جمهوریت به منظور انتقال آب آمودریا به سه استان شمالی افغانستان طراحی شد؛ اما هرگز به‌طور کامل اجرایی نگردید.

در حالی‌که گفته می‌شود فاز اول این پروژه‌ به پایان رسیده، مشکلات فنی و تکنیکی آن تازه نمایان شده و کارشناسان درباره‌ی پیامدهای زیان‌بار عملیات غیرحرفه‌ای، حیف و میل بودجه، اشتباه محاسباتی در تخصیص منابع مورد نیاز و آسیب‌پذیری دریچه‌های این کانال در برابر فشار آب و سیل هش‌دار داده‌اند.

این بودجه‌ی هنگفت ۶۰۰ میلیون دلاری پیشاپیش به شرکت پیمان‌کار «شرکت نورالهدی» پرداخت شده و فاز نخست آن نیز ظاهرا به پایان رسیده؛ اما ناظران فنی و تیم‌های تخصصی حوزه سدسازی می‌گویند که این پروژه با مشکلات فنی فراوان روبه‌رو است که اگر برطرف نشود، تاب‌آوری این کانال در برابر فشار آب در یک بازه زمانی نامحدود درهم خواهد شکست.

ملا برادر متهم شده است‌که نتوانسته از حیف و میل پول‌های تخصیصی جلوگیری کند و در نتیجه عدم نظارت تخصصی شرکت توسعه ملی، شرکت پیمانکار از کیفیت کار کاسته تا با منابع کمتر، کیفیت پایین و کارآمدی نامطمئن، پروژه را به سرانجام برساند.

ایراف به نقل از منابع خود خاطرنشان می‌کند که دامنه‌ی اختلاف میان ناظران فنی، ملا برادر و شرکت توسعه‌ی ملی افغانستان درباره کانال قوش‌ تپه به اندازه‌ای بالا گرفته که حتا ملا هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان نیز به این موضوع ورود کرده و پیگیر اتفاقات پشت پرده شده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35497

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *