پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان سفیران مقیم کابل و نمایندگان شماری از نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای را به «ضیافت شام» دعوت کرده و با اشاره به افتتاح مجدد پروژه‌ی تاپی به آنان گفته است که سیاست اقتصادمحور به نفع همه است.

حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه‌ طالبان منتشر کرده، این مهمانی شام دیروز (یک‌شنبه، ۲۵ شهریور) در «قصر استوری» برگزار شده است.

سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان گفته است که آغاز کار عملی پروژه‌ی تاپی در خاک افغانستان، در واقع تغییر بحث در منطقه از جنگ و رقابت به توسعه و همکاری است.

او افزوده است که طالبان برای عملی کردن این پروژه در خاک افغانستان اراده‌ی محکم سیاسی دارند و ابراز امیدواری کرده که این پروژه به مقصد نهایی‌اش برسد و هند و پاکستان نیز از مزایای آن مستفید شوند.

متقی ابراز امیدواری کرد که همه‌ی طرف‌ها سیاست اقتصادمحور را در پیش بگیرند و گفت که این به نفع همه است و به زیان هیچ‌کس نیست.

او اضافه کرد که به تمام مسائل دوجانبه و چندجانبه از زاویه‌ی امنیتی نگاه کردن راه‌حل نیست و فرصت‌های خوب اقتصادی در افغانستان را ضایع می‌کند.

وزیر خارجه‌ی طالبان در این نشست همچنین گفت که این گروه خواستار تعامل مثبت با کشورهای منطقه و فرامنطقه براساس احترام متقابل است و روابط آنان با کشورهای عربی نیز در حال بهبود است‌.

براساس اعلامیه‌ای که معاون سخنگوی وزارت خارجه‌ طالبان منتشر کرده، در این ضیافت، خواجه عوضوف، سفیر ترکمنستان نیز صحبت کرده و افتتاح پروژه‌ی تاپی را آغاز فصل جدید روابط آن کشور و افغانستان تحت کنترل طالبان دانسته است.

او افزوده است که کشورش خواستار توسعه بیشتر روابط سیاسی و اقتصادی با طالبان است.

پروژه‌ی انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند (تاپی) روز چهارشنبه گذشته با حضور نخست‌وزیر طالبان و رهبر ملی ترکمنستان برای دومین‌بار افتتاح شد.

رهبران و مقام‌های کشورهای پاکستان و هند در مراسم افتتاح این پروژه در منطقه‌ سلیم‌چشمه ترکمنستان حضور نداشتند.

این پروژه برای بار نخست ۱۳۹۴ در خاک ترکمنستان و در سال ۱۳۹۶ در هرات افغانستان افتتاح شده بود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35474

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *