جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ جعفر مهدوی، نماینده پارلمان حکومت پیشین افغانستان با اشاره به کشتار هزاره‌ها در دایکندی، می‌گوید هزاره‌ها و شیعیان از اهداف ثابت و قربانيان اصلی «تروريسم تكفيری» هستند.

آقای مهدوی از اداره طالبان خواست با جديت و مسئوليت آمران و عاملان این حمله تروريستی را فورا بازداشت کند.

آقای مهدوی گفته است که تروريسم تكفيری به هزاره‌ها و شیعیان در مکان‌های عمومی مانند مدرسه، مسجد، مراکز آموزشی، اتوبوس، خيابان و در زايشگاه حمله کرده و این گروه قومی و مذهبی را کشته است.

وی تاکید کرده است که دستگيری و محاكمه فوری عاملان این حملات اعتماد مردم به ارگان‌های امنیتی طالبان را تقویت می‌کند.

او با اشاره به حوادث انفجاری در مقابل کابل‌بانک در قندهار و دادستانی در کابل گفته است که تروریسم تکفیری تمام اقوام شامل پشتون، تاجيك، هزاره و ازبك را هدف گرفته است.

این درحالی است که داعش مسئولیت تیرباران غیرنظامیان هزاره در دایکندی، کابل‌بانک در قندهار و همچنین مسئولیت حمله به کارمندان ریاست تعقیب فرامین طالبان در کابل را بر عهده گرفته است.

آقای مهدوی گفته از آنجای که طالبان تسلط کامل بر افغانستان دارد «تامين امنيت عموم مردم، مخصوصا گروه‌ها و مجموعه‌های قومی و مذهبی آسيب‌پذير همچون هزاره‌ها و اهل تشيع كه بيش از ساير شهروندان در معرض حملات تروريست‌های تكفيری قرار دارند، مستلزم اتخاذ تدابير ويژه حفاظتی و امنيتی است.»

رهبران و مقامات ارشد طالبان تاکنون هیچ واکنشی به این رویداد مرگبار نشان نداده‌ و حتی از محکومیت آن اجتناب کرده‌اند.

افراد مسلح ناشناس سرنشینان یک ماشین را که به استقبال زائران اربعین حسینی رفته بودند در مرز دایکندی و غور تیرباران کردند که در نتیجه آن ۱۴ نفر شهید و ۴ نفر زخمی شدند.

قربانیان این رویداد همگی شیعیان هزاره اهل ولایت دایکندی هستند و مسئولیت این جنایت فجیع و هولناک را گروه تروریستی داعش به عهده گرفته است.

علیرغم اینکه این رویداد جنایتکارانه با واکنش گسترده رهبران سیاسی سازمان‌های بین‌المللی و مقامات کشورهای خارجی روبه‌رو شده، رهبران و مقامات ارشد گروه طالبان اما تاکنون در این زمینه سکوت کرده و با وجود سخنرانی در چندین مناسبت مختلف امنیتی و فرهنگی در داخل و خارج از افغانستان، هیچ اشاره‌ای به کشتار تکان دهنده غیرنظامیان شیعه در دایکندی نکرده‌اند.

سفارت ج.ا.ایران نیز با صدور بیانیه‌ای شهادت مظلومانه جمعی از شیعیان دایکندی افغانستان توسط گروه تروریستی سفاک داعش را شدیداً محکوم نموده، برای شهدا علو درجات و برای بازماندگان صبر الهی مسئلت کرد.

ج.ا.ایران خواهان مجازات مرتکبین این فاجعه بزرگ شده و آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35306

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *