جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، علی امین گنداپور، وزیر ارشد ایالت خیبرپختونخواه با حافظ الله محب سرکنسول طالبان در پیشاور در مورد گفتگوهای صلح دیدار کرد.

رسانه های پاکستان در مورد این دیدار گزارش داده‌اند که گنداپور در دیدار با سرکنسول طالبان در پیشاور تمایل خود برای تلاش جدی در ایجاد صلح در خیبرپختونخواه است.

به گزارش روزنامه دان، دو طرف درمورد موضوعات مشترک دوجانبه از جمله ارتقای تجارت، صلح و ثبات منطقه ای، حل و فصل مسائلی که شهروندان افغان حاضر در خیبرپختونخواه هستند، گفتگو کردند.

گنداپور در این دیدار عنوان کرده است که مردم خیبرپختونخواه با افغانستان ارزش‌های مشترک زیادی دارند.

وی خاطرنشان کرد که هر دو طرف به دلیل جنگ با تروریسم آسیب دیده‌اند و اکنون زمان آن است برای صلح پایدار در منطقه که به نفع افغانستان و پاکستان است، تلاش جدی انجام دهند.

او یک روز پیش از این دیدار گفته بود که هیات ایالتی را به افغانستان با هدف گفتگو در مورد صلح بدون دولت فدرال می فرستد. او دلیل این تصمیم را خونریزی بیش از حد ناشی از حملات تروریستی خواند.

این اظهارات او با واکنش‌های دولت پاکستان مواجه شد.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در جریان نشست خبری در پاسخ به سئوالی در این رابطه گفت که سیاست خارجی یک موضوع فدرال است و اینکه این جز اختیارات دولت پاکستان است که سیاست خارجی خود را دنبال کند.

همچنین، خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان در واکنش به این سخنان ضمن محکومیت این تصمیم گفت هیچ ایالتی صلاحیت انجام مذاکرات خارجی را به طور مستقل ندارد.

او افزود که این مسیر خطرناکی است که رهبری خیبرپختونخواه درحال پیمودن آن است که می تواند عواقب شدیدی برای حزب خود داشته باشد.

آصف تاکید کرد که سیاست خارجی به شدت در حوزه دولت فدرال است و هرگونه دخالت ایالتی می تواند منجر به بی ثباتی شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35263

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *