جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، زلمی خلیلزاد به الشرق الاوسط گفت علمای جهان اسلام مسئولیت دارند «برادران» طالب خود را آموزش دهند که دین چیست.

او در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط که روز پنجشنبه ۲۲ شهریور منتشر شد، گفت: حتی بدون اینکه عالم دین باشم، می‌دانم که یکی از اصول اساسی اسلام این است که در دین اجبار نباشد.

هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان اخیراً قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر طالبان را ابلاغ کرد. به دنبال آن، سختگیری‌های ماموران امر به معروف به ویژه در مورد زنان بیشتر شده‌ است.

در قانون موسوم به «قانون امر به معروف و نهی از منکر» طالبان برای کسانی‌ که مرتکب اعمال «منکر» شوند، مجازات‌ در نظر گرفته شده است.

زلمی خلیلزاد درباره این قانون گفته است: امیدوارم ادامه پیدا نکند، اما متاسفانه نمی‌توان مطمئن بود.

او می‌گوید طالبان می‌خواهند مردم دیندارتر باشند، اما اقدامات این گروه، نتیجه معکوس دارد و فقط باعث ایجاد خشم می‌شود.

خلیلزاد که از او به عنوان معمار توافقنامه دوحه بین امریکا و طالبان یاد می‌شود، با اشاره به قانون امر به معروف طالبان پرسیده است: در کجا گفته شده که زنان باید آرام صحبت کنند؟ در ملاء عام نخندند یا دقیقا چه کسی مشخص می‌کند که زنان چه لباسی بپوشند؟

به گفته خلیلزاد، در شرایط جاری افغانستان، علمای اسلام در افغانستان و جاهای دیگر مسئولیت مهمی بر عهده دارند؛ آن‌ها باید برادران طالبان خود را آموزش دهند و به آن‌ها کمک کنند تا بفهمند واقعا دین‌شان چیست.»

به گفته وی، این رویکرد علمای جهان اسلام می‌تواند بسیار سازنده باشد.

زلمی خلیلزاد در بخشی از این گفت‌وگو، خواستار همکاری افغان‌ها با آن دسته از مقام‌های گروه طالبان شد که به گفته او، دیدگاه بهتر دارند.

خلیلزاد همچنین گفت که این دسته طالبان، باید برای تحکیم باورهای‌شان قدم بردارند.

زلمی خلیلزاد درباره خروج آمریکا از افغانستان و روی کار آمدن طالبان گفت: جنبه مثبت این است که تعداد کمتری از افغان‌ها جان خود را از دست می‌دهند و سربازان آمریکایی که مجروح یا کشته می‌شدند، از میدان جنگ حذف شدند.

او با استناد از دیوید کوهن، معاون سیا افزود: خوب است که افغانستان، آنطور که بسیاری از آن می ترسند – به پناهگاه امن داعش و القاعده تبدیل نشده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35130

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *