شنبه 31 سنبله 1403 برابر با Saturday, 21 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، گروه بین‌المللی بحران، گزارشی را زیر نام “مبارزه طالبان با مواد مخدر و معضل در کشت‌زارهای خشخاش” تهیه کرده و در آن به چگونگی مبارزه طالبان با کشت خشخاش و عواقب اقتصادی این تصمیم پرداخته است.

این  ارزیابی برنامه تخریب مزارع خشخاش توسط حکومت طالبان را در یک قرن اخیر در جهان بی‌نظیر می‌داند، اما در آن تاکید شده که عواقب اقتصادی این تصمیم برای مردم دشوار بوده است.

گروه بین‌المللی بحران، با استناد به یافته‌های سازمان ملل متحد نوشته که کشت خشخاش در گذشته برای نیم میلیون تن در افغانستان زمینه کار مقطعی و برای یک ‌صد هزار تن نیز زمینه کار دائمی را فراهم کرده بود که با منع کشت آن، اکثریت این کارگران، کارشان را از دست داده اند.

گریم اسمیت، تحلیل‌گر ارشد گروه بین‌المللی بحران می‌گوید، تا اینجای کار طالبان در منع کشت خشخاش موفق بوده است، اما با توجه به وابستگی اقتصادی کشاورزان به عاید خشخاش، امکان آن وجود دارد که کشاورزان دست به نافرمانی و مقاومت بزنند.

وی به ادامه افزود: تصمیم منع کشت خشخاش بیشتر بر کشاورزانی دارای زمین کمتر، کارگران مزارع خشخاش و کشاورزانی تاثیر گذاشته که خود شان زمین ندارند و زمین‌های دیگران را به اجاره می‌گیرند. حال کشاورزان گندم و کشت‌های جایگزین دیگر را می‌کارند و به کارگران کمتری در این چنین مزارع نیاز است. بناء بر این، در نتیجه تصمیم منع کشت خشخاش صدها هزار کارگر بیکار شده‌اند. این کافی نیست که شما به کشاورزان بگویید که تو برو گندم کشت کن، تو برو زعفران کشت کن و تو برو باغ انار بساز. آنچه که شما باید انجام دهید، ایجاد شرکت‌ها است، تغییر زنجیره کشاورزی است. پیشنهاد ما این است که باید از کمک‌های کوتاه مدت بشری بسوی توسعه دراز مدت اقتصادی برویم تا به بحران فقر پایان دهیم.

گروه بین‌المللی بحران کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در افغانستان را تهدید جدی به جهان خوانده و نوشته که منع کشت خشخاش از تهدید و مشکل بهداشتی در برابر جهان کاسته است، اما از عدم همکاری جامعه جهانی با کشاورزان و افراد آسیب پذیر انتقاد کرده است.

این نهاد به کشورهای منطقه و جامعه جهانی پیشنهاد کرده که با زمینه سازی به رشد اقتصاد مشروع و ایجاد زمینه‌ کار در افغانستان، از گسترش فقر در میان کارگران، زنان و ادامه مهاجرت‌ها جلوگیری کنند.

بسیاری از دهقانان در افغانستان شکایت دارند که کمک های جایگزین کشت خشخاش را دریافت نکرده‌اند.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان مبارزه با مواد مخدر را نیازمند همکاری‌های جهانی می‌داند، زیرا به گفته وی، حکومت آنان برای جلوگیری از تولید و قاچاق مواد مخدر امکانات کمتری در اختیار دارد: در دو نیم سال گذشته ما در جلوگیری از این پدیده بد (۹۵) در صد پیشرفت داشته‌ایم. حال میزان کشت خشخاش در افغانستان به صفر نزدیک شده و طالبان در بخش جلوگیری از قاچاق و تولید مواد مخدر کیمیاوی هم اقدامات جدی را روی دست گرفته است.

تاکید گروه بین‌المللی بحران بر موفقیت طالبان در جلوگیری از کشت خشخاش و کمک با رشد اقتصادی افغانستان در حال است که سازمان ملل متحد در آخرین گزارشش هشدار داده که امسال بار دیگر تریاک بیشتر در افغانستان تولید خواهد شد. 

از سوی دیگر، قرار است سازمان ملل متحد در آینده نزدیک نشستی را به اشتراک کشورهای منطقه و جهان برای جلب کمک‌های اقتصادی با کشاورزان در افغانستان و همکاری در مبارزه با قاچاق مواد مخدر برگزار کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35098

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *