جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، مسئولان وزارت آموزش طالبان کارکردها، فعالیت‌ها و دستاوردهای یک ساله این وزارت را در یک کنفرانس مطبوعاتی در مرکز رسانه‌های افغانستان با حضور خبرنگاران اعلام کردند.

گفته می‌شود، وزارت آموزش طالبان به مرکز رسانه‌های حکومت سرپرست اظهار کردند، تعداد ۱ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۸۴۰ شاگرد در مدارس دولتی و خصوصی جذب شده که با این حساب تعداد کل شاگردان در مدارس دولتی و خصوصی به بیش از ۱۰ میلیون و ۹۱۴ هزار نفر می‌رسد.

طالبان می‌گویند که با تاسیس ۳۱۶ مدرسه جدید که ۱۰۶ مدرسه دولتی و ۲۱۰ مدرسه خصوصی است، مجموع مدارس دولتی و خصوصی در افغانستان به 18 هزار و 337 مدارس می‌رسد.

همچنین تعداد ۱۵۲ مدرسه ابتدایی دولتی و خصوصی به متوسطه و ۱۱۹ مدرسه متوسطه دولتی و خصوصی به دبیرستان ارتقاء یافته است.

همچنین تعداد ۱۲۳ مدرسه و ۱۵۹ کلاس محلی به اطفال کوچی اختصاص یافته که هم‌اکنون ۴۱ هزار و ۸۲۴ دانش‌آموز در آن مشغول فراگیری هستند.

سخاالله سعید؛ معاون تعلیم و تربیت وزارت آموزش طالبان گفت: «در نظام گذشته در بخش آموزش و پرورش کمیت بیشتر بود، اما کیفیت خوبی وجود نداشت.»

وزارت آموزش افغانستان برنامه‌ریز و اداره‌کننده تمام مدارس دولتی و نظام آموزشی افغانستان می‌باشد. سرپرست کنونی این وزارتخانه اکنون حبیب‌الله آقا است که مستقیما توسط رهبر طالبان منصوب شده است.

در یک سال اخیر، این وزارت در راستای بازنگری و اصلاح کتاب ها و محتوای درسی و همچنین بررسی کیفیت عرضه خدمات در نهادهای آموزشی تلاش‌ کرده است.

با این حال گفتنی است که با بازگشت طالبان به قدرت، مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم بسته شد و یکی از انتقادهای مهم جامعه جهانی و شهروندان به حکومت طالبان و وزارت آموزش عدم بازگشایی مدارس دخترانه عنوان می‌شود و این یکی از دلایل مهم انزوای طالبان و عدم به رسمیت شناختن توسط کشورهای دیگر است و دستاوردهای طالبان را به طور جدی زیر سوال می‌برد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35028

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *