جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

محمد عثمان اکرم، طنزنویس پیشکسوت و فعال اجتماعی افغانستان، روز  سه شنبه ۲۰ شهریور ماه درگذشت. نزدیکان آقای اکرم گفته‌اند که وی روز گذشته بر اثر ابتلا به سرطان در کابل درگذشته است.

به گزارش ایراف؛ اتحادیه خبرنگاران آزاد افغانستان، سه‌شنبه‌شب ۲۰ شهریور، با نشر بیانیه‌ای در صفحه فیس‌بوکش درگذشت این طنزنویس را تأیید کرد.

وی بنیان‌گذار مجله «زنبیل غم» و یکی از فعالان اجتماعی افغانستان و از شخصیت‌های تاثیرگذار بود.

محمدعثمان اکرم در سال ۱۹۹۷ میلادی، زمانی که طالبان برای بار نخست بر افغانستان مسلط شده بودند، مجله «زنبیل غم» را بنیان‌گذاری کرده بود.

این مجله که در آن زمان به سکویی برای موضوعات انتقادی در کشور تبدیل شده بود در زمان حاکیمت اول طالبان حدود یک سال به‌گونه «مخفیانه» فعالیت می‌کرد.

همچنین اکرم به‌عنوان مجری برنامه تلویزیونی «طلاق» در یکی از شبکه‌های خصوصی نیز فعالیت داشت.

اکرم که به دلیل طنز تند و زبان گزنده اش به نام مستعار «سرگردان و عقرب سرگردان» نیز شناخته می‌شد، مجری برنامه‌های طنزی «تلک»، «پخته‌پرانک» و روزهای آغازین «زنگ خطر» در یکی از تلویزیون‌های‌ خصوصی بود.

او در این مدت نقش‌های متعددی از جمله ناشر، مدرس، نویسنده و تهیه‌کننده برنامه‌های طنز تلویزیون و رادیو بود.

صدیق‌الله توحیدی، رییس اجرایی پیشین کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان، ضمن ابراز تاسف از درگذشت اکرم،‌ در صفحه فیسبوک خود، مرگ این طنزپرداز را ضایعهٔ بزرگ خوانده است.

توحیدی در این پیام نوشته است:‌ «عثمان مردی بی تعلق و سربلند بود که هیچ وقت برای خود قلم نزد. او طنز را برای بهبودی وضع جامعه و انتقاد از گژی و زشتی‌ها می‌نوشت. واقعا به خاطر از دست دادن چنین مردی باید گریست و گریستم… نبود مرحوم عثمان اکرم ضایعه جبران ناپذیر به اهل فرهنگ و رسانه در افغانستان است.»

انجمن قلم افغانستان هم در صفحهٔ‌ فیسبوک خود نوشته است:‌ ‘«درگذشت عثمان اکرم سلطانی (نامور به عقرب سرگردان) طنزنویس و مجری برنامه‌های طنزی تلویزیونی (تلک، پخته‌پرانک، روزهای آغازین زنگ خطر) و بنیادگذار مجلهٔ “زنبیل غم” را برای اعضای خانوادهٔ آن سبزیاد و جامعهٔ ادبی ما تسلیت می‌گوییم.»

سمیع حامد،‌ شاعر و نویسندهٔ افغان، در واکنش به درگذشت عثمان اکرم در صفحهٔ رسمی فیسبوک خود نوشت: «عثمان اکرم سلطانی ( عقرب سرگردان) رفت و فصلی از طنزرسانه‌ای افغانستان با درگذشت او ورق خورد. یادش فروزنده باد!»

اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان نیز در صفحهٔ فیسبوک خود نبود عثمان اکرم را ضایعه جبران ناپذیر به اهل فرهنگ و رسانه در افغانستان دانسته است.

فعالان رسانه‌‌ای معتقد‌ اند که درگذشت محمد عثمان اکرم، معروف به سرگردان، خلا عمیقی را در فعالیت‌های فرهنگی به ویژه بازتاب نقایص جامعه از منظر طنز به‌ وجود می‌آورد. به گفتهٔ فعالان اجتماعی و رسانه‌ای، استقامت و تعهد او به آزادی بیان، الهام‌بخش نسل‌های نویسندگان بود و میراث او همچنان به تاثیرگذاری بر طنز و رسانه‌های افغانستان ادامه خواهد داد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34998

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *