جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

مجله فوربز گزارش داده است که طالبان می خواهد به کمک روسیه سیستم دفاع هوایی خود را بسازد.

به گزارش ایراف، مجله فوربز گزارش داده است که در میان گرم شدن روابط بین طالبان و روسیه، این گروه قصد خود را برای ایجاد دفاع هوایی افغانستان با تجهیزات روسی ابراز کرده است؛ اما این مجله می افزاید که روسیه به نظر می رسد که به دلیل حضور در خاورمیانه تمایلی به این کار نداشته باشد.

در اوایل سال 2023، کمتر از دو سال پس از فتح مجدد افغانستان در میان خروج پرهرج و مرج آمریکا، طالبان بیشترین سهم از بودجه خود را به امور دفاعی اختصاص داد و هدف خود را ایجاد سیستم دفاع هوایی عنوان کرد.

این مجله به نقل از فصیح الدین فطرت، رییس ستاد ارتش طالبان نوشته است که موشک های ضد هوایی نیاز کشورهاست و افغانستان هم تلاش می کند تا آن را داشته باشد.

چندی بعد، عبدالبصیر صابری، رییس بخش تجهیزات وزارت دفاع طالبان در گفتگو با خبرگزاری دولتی تاس روسیه به شکلی مستقیم درخواست خود را مطرح کرد.

او در این مصاحبه گفت: من فکر می‌کنم که ما به تجهیزات دفاع هوایی و کنترل حریم هوایی نیاز داریم. تجهیزات زمینی داریم؛ اما فکر می کنم که در سطح بین المللی از شما خرید کنیم.

او همچنین در این مصاحبه مطرح کرد: در آینده به دنبال آن هستیم که تجهیزات ساخت روسیه را بخریم که به ما این توانایی را می دهد که پدافند هوایی را ایجاد کنیم.

صابری تصریح کرد: ما دوست داریم چنین تسلیحاتی داشته باشیم؛ چرا که شما پیشرفته ترین کشور جهان از نظر این فناوری ها هستید.

فوربز در ادامه افزوده است که شاید چندسال پیش غیرقابل تصور بود که طالبان چنین درخواستی را مطرح کنند، اما اظهارات صابری در هنگامی بیان می شود که روابط طالبان و روسیه گرم شده است. نمونه آن دعوت مسکو از این گروه به مجمع سن پترزبورگ در ماه مه است. نظرات صابری نشان می دهد که این گروه امیدوار است که گرم شدن روابط بتواند به دستیابی به سلاح تبدیل شود.

فوربز می افزاید که انتقال پانسیرها به طالبان یا سامانه های کوتاه و میانبرد مانند بوک و تور بدون شک ایالات متحده را نگران می کند. بهبود دفاع هوایی طالبان می تواند عملیات هایی چون هدف قراردادن ایمن الظواهری را پیچیده کند. این در حالی است که در ماه مارس طالبان اعلام کرد که پهپادهای آمریکایی در حال گشت‌زنی و نقض حریم هوایی افغانستان هستند.

اما فوربز هشدار می دهد که این خطر جدی وجود دارد که هرگونه پدافند هوایی که روسیه به این گروه ارائه کند، هوانوردی غیرنظامی را به خطر بیاندازد. حریم هوایی افغانستان به یک مسیر اصلی بین اروپا و آسیا تبدیل شده است. به طوری که بسیاری از هواپیماهای مسافربری که سال ها از آن اجتناب می کردند تعداد پروازهای خود را بر فراز این کشور در میان تنش های شدید خاورمیانه بین اسراییل و ایران افزایش دادند.

اما به گفته کارشناسان این تردید وجود دارد که روسیه به زودی تسلیحات پیشرفته به طالبان بفروشد. همچنین به گفته تحلیلگران، روسیه نمی تواند تسلیحات متعارف پیچیده ای مانند سامانه های پانسیر و تور را صادر کند؛ زیرا این کشور سخت افزار زیادی را در اوکراین از دست داده است و صنایع نظامی روسیه در تلاش برای جایگزینی خسارات سنگین است.

تنها راه ممکن برای تامین سیستم های دفاع هوایی مانند بوک، تور و پانسیر در افغانستان، تامین آنها همراه با خدمه است. مشکل این است که نیروهای طالبان برای برخورد با سیستم ها آموزش های لازم را ندارند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34956

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *