جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، مدرن دیپلماسی در مقاله‌ای تازه پیرامون در پی درگیری‌های مرزی اخیر به بررسی رابطه طالبان و پاکستان پرداخته است.

در این مقاله آمده است که درگیری بین متحدان نزدیک گذشته طالبان افغانستان و ارتش پاکستان فروکش نمی‌کند. درگیری‌های مسلحانه در مرز عملاً عادی شده است و روابط بین بخش‌های بزرگی از مردم هر دو کشور را بدتر کرده است.

حکومت سرپرست افغانستان به رسمیت شناخته نشده باقی مانده و یک محاصره اقتصادی و مالی را تجربه می‌کند. وضعیت انسانی و اقتصادی در کشور بسیار وخیم است. رهبران طالبان نیز به نوبه خود می‌خواهند سیاست خارجی مستقل‌تری را دنبال کنند و دیگر نمی‌خواهند مشتری ارتش پاکستان باشند.‌

از طرف دیگر، به نوبه خود، اسلام آباد با رشد فعالیت‌های تروریستی در داخل مرزهای خود با مشکلات قابل توجهی مواجه است.

در همین زمان، مبارزه نسبتاً سختی برای قدرت در بین نخبگان پاکستانی با استفاده از زور و سیستم قانونی ادامه دارد.

پس از پیروزی طالبان، تحریک طالبان پاکستان و ساختارهای وابسته به آن فعالیت‌های خود را علیه مقامات و ارتش پاکستان تشدید کرده‌اند.

به طور خلاصه، بدتر شدن روابط افغانستان و پاکستان در حال تشدید است و تهدیدی برای بی ثبات کردن منطقه است.

روز قبل نیز درگیری بین نیروهای مسلح حکومت ناشناس امارت اسلامی افغانستان و ارتش پاکستان رخ داد.

در این نبرد کوتاه از سلاح‌های سنگین استفاده شد و افرادی کشته و زخمی شد. این درگیری در منطقه قبایلی، در امتداد خط دیورند در ولایت مهم استراتژیک خوست رخ داد. درگیری های مسلحانه در مرز افغانستان و پاکستان چیزی منحصر به فرد نیست.

در تاریخ روابط دو کشور، چنین رویدادهایی بسیار کم اتفاق افتاده است، اما همواره اتفاق افتاده است. با این حال، در این مورد، روابط کابل و اسلام آباد شاید در حداقل تاریخی باشد.

این تحلیل می‌افزاید دو کشور در شرایط جنگ سرد و درگیری سیاسی نسبتاً سختی قرار دارند که گه‌گاه به درگیری های مسلحانه کوتاه می انجامد. بی اعتمادی و خصومت مردم افغانستان نسبت به پاکستانی‌ها و به ویژه ارتش این کشور نیز در حال افزایش است. همچنین آمده است که روابط طالبان و پاکستان هرگز بدون ابهام نبوده است.

مدرن دیپلماسی در ادامه می‌نویسد، تناقضات بین دو همسایه در جنوب آسیا در حال تشدید است که اغلب منجر به درگیری و حتی درگیری در مرزها می‌شود.

افغانستان تحت حاکمیت طالبان و پاکستان با وجود سابقه و همکاری مشترک، نمی‌توانند زبان مشترکی بیابند و اختلافات خود را حل کنند.

ناظران خاطرنشان می‌کنند که این درگیری با دخالت و فشار احتمالی چین بر ارتش پاکستان همراه است. پکن خواستار افزایش تدابیر امنیتی در داخل خاک پاکستان برای پیشبرد پروژه‌های زیربنایی و اقتصادی خود است.

در عین حال، دولت افغانستان به نمایندگی از طالبان به دنبال اعمال فشار نظامی بر گروه های مختلف رادیکال ضد پاکستانی نیست.

طالبان نیز به نوبه خود ارتش پاکستان را به حمایت از افراط‌گرایان رادیکال بین‌المللی در خاک افغانستان متهم می‌کند.

اوضاع به حدی بالا گرفته است که برخی رسانه‌ها این سئوال را مطرح کردند که آیا پاکستان در حال جنگ با طالبان افغانستان است؟

به سختی می‌توان گفت که این درگیری به کجا خواهد رسید، اما واضح است که موقعیت پاکستان در میان طالبان و جمعیت افغانستان به شدت در حال تضعیف است.

پیروزی طالبان و تناسخ امارت اسلامی که باید یک پیروزی برای پاکستان و تقویت موقعیت آن در منطقه بود، به طور متناقضی مشکلات بزرگی را به همراه داشت و برعکس، آن را تضعیف کرد.

این  تحلیل به نقل از مقامات طالبان آورده است که آنها به ارتش و دولت پاکستان کم اعتماد شده‌اند.

به طوری که به نقل از یکی از نمایندگان طالبان آمده است که ما به پاکستانی ها اعتماد نداریم. آنها ما را دوست ندارند و از هر راه ممکن برای تضعیف افغانستان تلاش می‌کنند. علاوه بر این، این ارتش و مشاوران پاکستانی هستند که به گروه‌های افراطی مختلف در خاک افغانستان کمک و حمایت می‌کنند.»

در نهایت، این یادداشت استدلال می‌کند که تنش‌ها بین پاکستان و افغانستان از زمانی که طالبان کنترل این کشور را در سال 2021 به دست گرفتند، افزایش یافته است.

پیروزی طالبان در سال 2021 تا حد زیادی به لطف حمایت پاکستان ممکن شد. بلافاصله پس از سقوط کابل، رئیس آی اس آی از این شهر دیدن کرد و در آنجا با رهبران طالبان دیدار کرد و موقعیت ممتاز اسلام آباد در افغانستان جدید بدون آمریکایی ها را تشریح کرد. با این حال، طالبان از این موضوع خوشحال نشدند.

پاکستان مدعی است که گروهی از طالبان، طالبان پاکستانی یا TTP، پناهگاه هایی در افغانستان دارند.

آقای آصف گفت: «افغانستان به رغم درخواست ما برای عدم استفاده از خاک افغانستان برای حمله به پاکستان، تمایلی به اقدام علیه تحریک طالبان پاکستان نداشته است».

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34925

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *