جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ این نشست از فردا چهارشنبه به مدت چهار روز به میزبانی روسیه برگزار می‌شود.

سازمان مجمع فرهنگ‌های متحد نوشته است که این نشست به ۱۰ موضوع مهم فرهنگی از جمله تاثیر هوش مصنوعی بر فرهنگ و حاکمیت ملی، میراث فرهنگی؛ سنت‌ها و مدرنیته، فرهنگ کار، فرهنگ رسانه، سینما، تئاتر و فرهنگ موسیقی می پردازد.

این سازمان می‌افزاید که نشست «اتحاد فرهنگ‌ها» به دنبال آن است تا در جهانی که مسایل فرهنگی به سرعت در حال تغییر است، ملت‌ها و فرهنگ‌های مختلف را گرد هم آورد و روی مسایل فرهنگی مهم جهان امروز گفت‌وگو کند.

گفته می‌شود با وجود اینکه خیرالله خیرخواه از جمله مقام‌های طالبان است که در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار دارد به این سفر رفته است.

همچنین در شش ماه گذشته، محمد حسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر، محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع، سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله، عبدالحق وثیق، رئیس استخبارات، ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی و حبیب الله آغا، سرپرست وزارت معارف طالبان به خارج از افغانستان به ویژه روسیه، قطر، امارات متحده عربی، ایران، ازبکستان، کامرون، ترکمنستان و برخی کشورهای دیگر سفر کرده‌اند.

این درحالی است که آنها بدون اجازه‌ شورای امنیت سازمان ملل حق سفر به خارج از افغانستان را ندارند چرا که نام همه‌ آن‌ها در فهرست سیاه ملل متحد قرار دارد.

این تحریم‌ها از زمانی شروع شد که طالبان از تحویل اسامه بن لادن، رهبر القاعده به ایالات متحده خودداری کردند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در نوامبر سال ۱۹۹۹ میلادی  در سه زمینه طالبان را تحریم کرد: «ضبط دارایی‌ها، ممنوعیت سفر و ممنوعیت هرگونه معامله سلاح.»

از سوی دیگر، قطعنامه ۱۹۸۸ سال ۲۰۱۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم‌های مختلفی را بر افراد و نهادهای مرتبط با طالبان به هدف حمایت از صلح و ثبات در افغانستان وضع کرده است.

با این حال گفته می‌شود که در سال ۱۴۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ممنوعیت سفر خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان را  برای ۱۰ روز به درخواست روسیه لغو کرده بود.

با این رفع ممنوعیت آقای خیرخواه، اجازه سفر به شهر قازان، پایتخت جمهوری تاتارستان در فدراسیون روسیه را به دست آورد، اما از اشتراک در این نشست خودداری کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34922

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *