پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، وب سایت اکسپرس تریبیون در مقاله‌ای تازه در مورد روابط طالبان افغانستان و طالبان پاکستان پرداخته است.

در این مقاله آمده است که روابط پاکستان و افغانستان به دلیل حضور گروه غیرقانونی تحریک طالبان پاکستان (TTP) در خاک افغانستان همچنان پرتنش است. تعداد حملات تروریستی از زمان بازگشت طالبان به افغانستان در ماه اوت 2021 تنها افزایش یافته است.

نویسنده نوشته است که پاکستان انتظار زیادی داشت که بازگشت طالبان فعالیت گروه‌های تروریستی را که از افغانستان با کمک مالی و حمایت نهادهای متخاصم کار می‌کردند، خنثی کند.

با این حال، تحریک طالبان پاکستان و گروه‌های وابسته به آن تحت حکومت طالبان قوی‌تر شده‌اند. این امر پاکستان را وادار کرد تا موضعی تند اتخاذ کند و علناً از طالبان افغانستان که زمانی نماینده اسلام آباد نامیده می‌شد، انتقاد کند.

پاکستان هرگونه همکاری آتی را با طالبان افغانستان که اقدام قاطعانه‌ای علیه تحریک طالبان پاکستان و دیگر گروه‌های تروریستی انجام می‌دهد، مرتبط دانست.

با این حال، رژیم کابل از موضع خود کناره‌گیری نکرد و تاکید کرد که تحریک طالبان پاکستان مشکل داخلی پاکستان است.

در ادامه این نوشته آمده است که در واکنش، پاکستان مجموعه‌ای از اقدامات را برای مجازات دولت موقت طالبان اتخاذ کرد.

به عنوان مثال، در اکتبر سال گذشته، پاکستان اقدامی را علیه افغان‌های غیرقانونی ساکن در این کشور  آغاز کرد.

به همین ترتیب، پاکستان محدودیت‌هایی را بر تجارت ترانزیتی افغانستان اعمال کرد. در عین حال، اسلام آباد حمایت از دولت طالبان افغانستان را در تمامی مجامع بین‌المللی متوقف کرد. تماس بین دو کشور بسیار کم شده است.

در همین راستا اسلام آباد به سازمان ملل گفت که به رسمیت شناختن طالبان افغانستان باید با از بین بردن کامل پناهگاه‌های تروریستی مرتبط باشد.

پاکستان در زمینه مسائل زنان و حقوق بشر در کنار جامعه بین المللی به ویژه در کنار غرب قرار گرفت.

سیاست‌گذاران در اسلام آباد و راولپندی امیدوار بودند که این حرکت‌ها دولت طالبان را وادار کند تا راه خود را اصلاح کند. اما این اقدامات هیچ تفاوتی ایجاد نکرد. زیرا حملات تروریستی از آن سوی مرز همچنان در حال افزایش بود

نویسنده این مقاله معتقد است که در آنچه به نظر می‌رسد، شکستی آشکار وجود دارد، در متقاعد کردن طالبان در مورد TTP است، پاکستان اکنون مجبور است استراتژی خود را بازنگری کند. این تغییر سیاست در کنفرانس مطبوعاتی اخیر قابل مشاهده بود.

بر خلاف گذشته، اکنون لحن مقامات آشتی جویانه‌تر  شده و افغانستان را کشوری اسلامی و برادر توصیف کرد.

در کنفرانس هفته گذشته، ژنرال احمد شریف گفت: افغانستان کشور برادر اسلامی ما است و ما همیشه در مواقع سخت از آن حمایت کرده‌ایم. ما از افغانستان می‌خواهیم که تروریست‌ها را بر پاکستان ترجیح ندهد. این تروریست‌ها هیچ ارتباطی با اسلام، انسانیت و ارزش‌های قبیله‌ای ندارند. پاکستان و افغانستان در تماس هستند. در بسیاری از مسائل و روابط حسنه کسانی که معتقدند می‌توانند بین این دو ملت برادر اسلامی سوء تفاهم ایجاد کنند، اشتباه می‌کنند.

نویسنده استدلال می‌کند که به نظر می‌رسد هدف تغییر تاکتیک متقاعد کردن طالبان برای خنثی کردن تهدید تحریک طالبان پاکستان است.

اما آیا طالبان گوش خواهند کرد؟

یک دیدگاه این است که با توجه به ماهیت سرسخت طالبان، عاقلانه است که به جای ارعاب، سیاست تعامل را دنبال کنیم.

اما برخی دیگر احساس می‌کنند که طالبان با تغییر رویکرد پاکستان جسورتر خواهند شد. تنها چند ساعت پس از کنفرانس خبری احمد شریف طالبان مستندی را در مورد یکی از فرماندهان ارشد خود منتشر کردند که در حمله هواپیمای بدون سرنشین در وزیرستان شمالی در سال 2013 کشته شد.

ملا سنگین فاتح، فرمانده ارشد شبکه حقانی، به عنوان رئیس انتحاری طالبان شناخته می شد.

آنچه در این مستند قابل توجه بود این بود که طالبان آشکارا به روابط نزدیک خود با تحریک طالبان پاکستان اعتراف کردند.

ملا سنگین با حکیم الله محسود، رئیس سابق تحریک طالبان پاکستان و معاونش ولی الرحمن محسود دیده شد. طالبان می توانستند از این امر اجتناب کنند، اما این واقعیت که آنها این مستند را منتشر کردند نشان می‌دهد که آنها به طور علنی مالک روابط دیرینه خود با تحریک طالبان پاکستان هستند.

بنابراین، صرف نظر از رویکرد سخت یا نرم، بعید است که طالبان روابط عمیق خود را با تحریک طالبان پاکستان قطع کنند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34785

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *