ایجاد واحد ویژه طالبان پاکستان برای حمله به پنجاب

همزمان با افزایش درگیری‌ها و حملات شبه‌ نظامیان جدایی‌طلب بلوچ در ایالت بلوچستان پاکستان، تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) نیز واحد ویژه‌ای را برای حمله به ایالت پنجاب ایجاد کرده است.

بنا بر گزارش ایراف، «دان‌نیوز» دوشنبه‌شب، ۹ بهمن، گزارش داد که تحریک طالبان پاکستان که تا پیش از این حملات خود را بر ایالت خیبرپختونخوا متمرکز کرده بود، با ایجاد یک واحد ویژه نظامی، قصد دارد حمله‌هایی را نیز در ایالت پنجاب راه‌اندازی کند.

براساس این گزارش، پلیس منطقه دره غازی خان ایالت پنجاب گزارش‌هایی دریافت کرده است که نشان می‌دهد تحریک طالبان پاکستان، واحد ویژه‌ای متشکل از افراد باتجربه و مجهز به سلاح‌های پیشرفته‌ ایجاد کرده است و به همین دلیل، پلیس در بخش‌هایی از ایالت پنجاب به حالت آماده‌باش درآمده است.

براساس این گزارش، مناطق لاخانی، جنگی و تریمان در پنجاب پاکستان که در امتداد مرز با مناطق قبایلی خیبرپختونخوا قرار دارند، در معرض تهدید شدید امنیتی قرار گرفته‌اند.

تحریک طالبان پاکستان واحد ویژه خود را که برای حمله به پلیس پنجاب تشکیل داده، «اوسترانا» نام نهاده است.

این نام، برگرفته از نام یک قبیله از قوم پشتون در پاکستان است.

مشخص نیست که اعضای این واحد ویژه همه اعضای یک قبیله‌اند، یا از قبایل مختلف به آن پیوسته‌اند.

منابع امنیتی و نظامی در پنجاب به دان‌نیوز گفته‌اند که این واحد ویژه، مسئولیت راه‌اندازی حمله به پلیس پنجاب را بر عهده گرفته است و هشدار برای حمله‌های احتمالی این گروه، باعث ایجاد و گسترش هراس و نگرانی در میان مردم شده است.

به گفته منابع امنیتی در پنجاب، واحد ویژه «اوسترانا» در آغاز ۱۰ تا ۱۲ عضو داشت، اما اینک شمار اعضای آن به بیش از ۵۰ نفر می‌رسد و از گروگانگیری، باجگیری و همکاری با گروه‌های تبهکار برای تامین هزینه‌های خود استفاده می‌کند.

پیشنهاد:   پاکستان چگونه با میراث آی اس آی مقابله می‌کند؟

این گروه در منطقه دی‌جی خان که میان خیبرپختونخوا و پنجاب قرار دارد نفوذ کرده است و احتمال گسترش فعالیت آن به سایر مناطق، به نگرانی‌ها در این‌باره دامن زده است. اخیرا شماری از اعضا و هواداران تحریک طالبان پاکستان، با انتشار عکس‌هایی، از یک واحد ویژه به نام «نیروی ویژه انتحاری» خبر دادند.

در عکس‌های منتشر شده، اعضای این واحد با سلاح‌های آمریکایی رهاشده در افغانستان، دوربین دید در شب و لباس‌های نظامی مشاهده می‌شوند.

پیش از این، نهادهای امنیتی پاکستان گزارش داده بودند که تحریک طالبان پاکستان و دیگر شبه‌نظامیان فعال در این کشور، به سلاح‌های پیشرفته آمریکایی رهاشده در افغانستان دسترسی دارند و ورود این سلاح‌ها به خاک پاکستان، باعث افزایش حمله‌های تروریستی در این کشور شده است.

منبعی در پلیس پنجاب نیز با اشاره به واحد ویژه جدید تحریک طالبان پاکستان، به دان‌نیوز گفته: «ستیزه‌جویان در مقایسه با پلیس محلی مجهزترند و جدیدترین تسلیحات را در اختیار دارند.»

در همین حال، رسانه‌های پاکستانی به نقل از مقام‌های این کشور از دفع دست‌کم سه حمله‌ شبه‌نظامیان بلوچ در بلوچستان گزارش داده‌اند. منابع مستقل می‌گویند که مهاجمان ده‌ها نیروی امنیتی پاکستان را کشته یا اسیر گرفته‌ و بر بخش اعظم منطقه مسلط شده‌اند.

پیشنهاد می شود: طالبان پاکستان: به کارزار انتخاباتی حمله نمی کنیم.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=3477

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *