پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، حسن عباس، نویسنده و پژوهشگر پاکستانی روز گذشته در یک سخنرانی در انستیتوی امور بین الملل پاکستان در مورد رابطه طالبان و تحریک طالبان پاکستانی گفت که کاری که بیش از همه باید انجام شود، گفتگو و تعامل مداوم با رهبری طالبان برای هماهنگی با آنها است. زیرا هیچ گزینه دیگری قابل اجرا به نظر نمی رسد. زیرا طالبان افغانستان و تحریک طالبان پاکستان قوی تر و سازماندهی شده تر از قبل شده اند.

بنابراین، دشوار است که فقط با یک اقدام نظامی شکست بخورد.

او در این سخنرانی صحبت خود را با پرداختن به جزئیات سه روایت مختلف از طالبان آغاز کرد که آنها را برای درک بهتر رژیم کنونی آنها در افغانستان مهم می دانست.

به گفته وی، اولین گروه که او آنها را طالبان یک نامید، گروه اولیه به رهبری ملا عمر بودند که منابع، سازماندهی و مهارت های جنگی و همچنین درک سیاست محدود داشتند. نسخه/نسل دوم آنها، در مبارزه با شورش ها متخصص شده بود در حالی که طالبان سوم، که رژیم فعلی هستند، بسیار سازماندهی شده است.

به گفته دکتر عباس آنها  همچنین درک خوبی از سیاست دارند و به طور هماهنگ با غرب در ارتباط هستند. رژیم کنونی می‌دانست که در صورت حمله و فرار مجبور به فرار در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان می‌شوند.

دکتر عباس افزود: برای این کار، آنها به حضور TTP در آن مناطق به عنوان یک طرح پشتیبان نیاز داشتند.

او گفت: اکنون به نظر می رسد تحریک طالبان پاکستان در مناطق خیبر پختونخوا از کنترل خارج شده است و برای اثبات این استدلال، به مرگ پلیس و پرسنل نظامی در حملات تروریستی توسط گروه ممنوعه که به صورت روزانه انجام می شود اشاره کرد.

حسن عباس گفت: اما همانطور که پاکستان اکنون فشار آورده است، طالبان افغانستان به نوعی نشان می‌دهند که می‌خواهند تحریک طالبان پاکستان را کنترل کنند، اما این حرکت‌های هوشمندانه آنهاست که بیشتر از آن استفاده می‌کنند.

روایت طالبان خوب از بد نادرست است

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت که روایت “طالبان خوب در برابر طالبان بد” که در کشور پخش شده نادرست است. پاکستان از طالبان قبلی حمایت و تسهیل کرده بود و یک نظریه پشت آن بود.

او گفت: اما همه چیز متفاوت از آنچه انتظار می رفت پیش رفت. تعامل مداوم با طالبان ضروری است زیرا همیشه به ارزیابی بهتر طرف مقابل کمک می کند.

این کارشناس پاکستانی ادامه داد که برخی تغییرات مثبت نیز در طالبان فعلی وجود دارد، زیرا تعداد زیادی از آنها، به ویژه از ناحیه کابل، از تحصیل دختران در میان چیزهای مثبت دیگر حمایت می کنند.

او گفت، اما این «گروه قندهاری» و کسانی از دیگر مناطق جنوبی «اربابان ایدئولوژیک» بودند که با چنین چیزهای مثبتی از جمله آموزش زنان مخالفت کردند و تأکید کرد که بین آنها اختلافات ریشه ای وجود دارد، اما آنها همچنان متحد هستند.

در همین راستا، دکتر عباس همچنین تاکید کرد که هر کشور برای برنامه های خاص خود با حکومت طالبان درگیر است، اما اگر همه کشورها مطالبه جمعی داشته باشند، طالبان با دادن حق تحصیل به زنان موافقت خواهند کرد.

وی در پایان از وضعیت اسفبار جامعه هزاره که سال ها قربانی «نسل کشی» جنگجویان طالبان بوده است، صحبت کرد.

حسن عباس، نویسنده کتاب«بازگشت طالبان است» که پس از سال 2021 و در پیوند با قدرت گیری دوباره طالبان در افغانستان پرداخته است. در این کتاب آقای عباس به رازهای پشت پرده قدرت گیری دوباره طالبان و گفتگوهای قطر پرداخته است.

طالبان در واکنش به انتشار این کتاب او را «عامل اطلاعاتی» خوانده است.

در بیانیه طالبان در این مورد آمده بود: به باور ما شخصی به نام حسن عباس مزدوری است که توسط یک سازمان استخباراتی استخدام شده تا با تلاش نافرجام خود آب دریا را آلوده سازد. همانگونه که حکومت سرپرست برای به دست آوردن استقلال و آزادی خود بسیار فداکاری کرده است، به همین ترتیب برای حفظ آزادی و استقلال خود نیز حاضر است فداکاری کند و به هیچ قیمتی نخواهد گذاشت تا استقلال آن در چنگال کدام کشور و سازمان اطلاعاتی گیر بیافتد.

عباس نیز در واکنش به این سخنان گفته بود شما می‌توانید هرچه دوست دارید صدا بزنید، زیرا برای شما مخالفان‌تان فاقد شعور است.

این نویسنده همچنین گفته بود : من از سابقه طولانی به‌عنوان یک دانشگاهی برخوردارم که به آن افتخار می‌کنم. من فقط بهترین‌ها را برای مردم افغانستان می‌خواهم.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34629

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *