جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، عقیل بیگ جباروف، نخست‌وزیر قرقیزسـتان اعلام کرد که کشورش بر بهبود روابط تجارتی و اقتصادی با افغانستان در بخش‌های مختلف تمرکز دارد.

جباروف گفت: قرقیزستان علاقه‌مند به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با افغانستان است از جمله بهبود ارتباطات حمل‌ونقل، توسعه مشترک منابع معدنی افغانستان و همکاری در زمینه انرژی، صنعت و کشاورزی. ما همچنین متعهد به پیشبرد پروژه‌های امیدبخش هستیم.

براساس گزارش اداره ملی آمار قرقیزستان، تجارت بین دو کشور در شش ماهه اول سال جاری نسبت به همین مدت در سال گذشته ۳۳.۶ درصد کاهش یافته است.

براساس گزارش در شش ماه نخست سال گذشته میزان تجارت میان دو کشور بیش از ۱۳.۲ میلیون دلار بوده، اما در شش ماه نخست سال جاری به بیش از ۸.۷ میلیون دلار کاهش یافته است.

در سال روان صادرات قرقیزستان به افغانستان ۵.۸۳۶ میلیون دلار بوده، در حالی که واردات از افغانستان به ۲.۹۳۸ میلیون دلار رسیده است.

روابط اقتصادی میان طالبان و قرقیزستان به تازگی در حال توسعه است، به ویژه پس از تسلط طالبان بر افغانستان.

قرقیزستان تمایل خود را برای گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با افغانستان تحت حاکمیت طالبان اعلام کرده است. با وجود این تلاش‌ها، حجم تجارت میان دو کشور در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

در عین حال، قرقیزستان به دنبال یافتن فرصت‌هایی برای بهره‌برداری از منابع افغانستان و تقویت همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌های استراتژیک است، هرچند که شرایط سیاسی و اقتصادی افغانستان همچنان چالش‌هایی را برای این همکاری‌ها ایجاد می‌کند.

همچنین وزارت خارجه قرقیزستان رسماً تائید کرد که طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور حذف شده است. آنها گفته‌اند که پس از بررسی دقیق توسط نهادهای ذیصلاح این کشور تصمیم گرفته شد که طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعه خارج شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34596

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *