جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

روسیه رادار هوایی افغانستان را در کابل نصب می‌کند

به گزارش ایراف؛ عبدالکریم خرم؛ وزیر سابق اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت: در نشست‌های وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی در لیبی و آذربایجان، غزنی برای سال ۲۰۱۳ و کابل برای ۲۰۲۴ به حیث پایتخت تمدن اسلامی ثبت شدند.

وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ افغانستان همچنین افزود: در کابل کسی به خاطر ندارد که این شهر امسال پایتخت ثقافت و تمدن اسلامی نام‌گذاری شده است.

وی در مورد آمادگی‌های لازم برای گرامیداشت و استفاده از این نام‌گذاری گفت: ما باور داریم که وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت جمهوری اسلامی افغانستان و مردم فرهنگ‌دوست کابل فرصت را از دست نخواهند داد و برای تجلیل شایسته و متناسب با افتخاری که جهان اسلام به کشور ما بخشیده آمادگی‌های لازم را خواهند گرفت.

گفتنی است که غزنی در سال ۲۰۰۷ از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی (ایسسکو) به عنوان مرکز فرهنگ و تمدن جهان اسلام برای سال ۲۰۱۳ انتخاب شد.

دلیل این نام‌گذاری این بود که شهر غزنی از شهرهای بسیار مهم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی در قرون گذشته بوده است.

عصر غزنویان یکی از برهه‌های سرنوشت ساز در تاریخ کهن و معاصر غزنی محسوب می‌شود.

در این دوره صدها عارف، فقیه، شاعر، ادیب و دانشمند از سرزمین‌های مختلف به غزنی آمدند و در پرتو تشویق سلاطین آن دیار به خلق آثار وزین پرداختند.

ده‌ها اديب و سخنور ديگر با خلق آثار گرانبهایی غزنی را به مرکز تمدن شرقی و اسلامی تبدیل کردند.

کابل هم مانند غزنی از شهرهای تاریخی و مهم افغانستان است و قبل از اسلام، پایتخت پادشاهان زابلی بود که جنگ‌های آنان با سپاهیان عرب اسلام در سده اول هجری مشهور است.

شهر کابل در زمان بابر، بنیانگذار سلطنت گورکانیان هند، بار دیگر مورد توجه قرار گرفت و به یکی از شهرهای مهم منطقه مبدل شد. بابر هم طبق وصیت خود در باغی که در کابل ساخته بود مدفون شد.

کابل در زمان تیمورشاه سدوزایی، در اواخر سده ۱۸ میلادی، پایتخت افغانستان شد و از آن زمان به بعد، شاهد تحولات و کشمکش‌های بی‌شمار سیاسی و نظامی بوده است.

انتظار می‌رود که انتخاب کابل به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۲۴ تلاش‌های قابل توجهی را برای بازسازی محلات تاریخی این شهر به همراه داشته باشد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34419

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *