جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان در این باره گفته است که در زمان تعیین شده، کشور به ارزش ۲۲۴ میلیون دلار از روسیه واردات داشته است.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان افزود: تجارت افغانستان با روسیه در جریان هشت ماه سال ۲۰۲۴ به ارزش ۲۲۷ میلیون دلار بوده که از این میان ۳ میلیون دلار صادرات و ۲۲۴ میلیون دلار واردات بوده است که نسبت به سال گذشته ۱٨ درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر هیئتی از اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به روسیه رفته و در دیدار با مسئولان اتاق تجارت این کشور درباره توسعه تجارت و حل مشکلات بازرگانی میان کابل و مسکو گفت‌وگو کرده‌اند.

محمد یونس مومند، معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفته است: ما کوشش داریم چگونه صادرات میوه تازه و میوه خشک را به روسیه آغاز کنیم. روسیه بازار خوبی برای میوه تازه ما است.

تعدادی از متخصصان مسایل اقتصادی می‌گویند که توسعه روابط بازرگانی با روسیه در رشد اقتصادی این کشور نیز تاثیر دارد.

براساس اطلاعات وزارت صنعت و تجارت طالبان، در هشت ماه اول ۲۰۲۴ به ارزش ۳۳۴ میلیون دلار دادوستد با روسیه انجام شده بود.

روابط اقتصادی طالبان و روسیه در سال‌های اخیر به‌ویژه پس از تسلط طالبان بر افغانستان در آگوست 2021، دچار تغییرات و توسعه‌هایی شده است.

این روابط به‌دلیل نیازهای اقتصادی افغانستان و همچنین علاقه روسیه به گسترش نفوذ خود در منطقه، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. 

افغانستان به‌شدت به واردات نفت و سوخت از کشورهای خارجی وابسته است و روسیه به‌عنوان یکی از تأمین‌کنندگان اصلی سوخت برای این کشور عمل می‌کند. قراردادهای مختلفی برای واردات نفت، گاز، و گازوئیل از روسیه به افغانستان بسته شده است.

مقامات طالبان و نمایندگان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به‌طور منظم با همتایان روسی خود دیدار می‌کنند تا مشکلات تجاری را حل کرده و زمینه‌های جدیدی برای همکاری اقتصادی فراهم کنند. این دیدارها نشان‌دهنده تلاش طالبان برای گسترش روابط اقتصادی با روسیه است.

برای روسیه، همکاری اقتصادی با طالبان بخشی از استراتژی کلی آن برای افزایش نفوذ در آسیای مرکزی و حفظ ثبات در مناطق مرزی خود است. از سوی دیگر، طالبان نیز به دنبال حمایت‌های اقتصادی و دیپلماتیک از قدرت‌های منطقه‌ای مانند روسیه است تا موقعیت خود را در صحنه بین‌المللی تقویت کند.

در مجموع، روابط اقتصادی طالبان و روسیه در حال گسترش است و هر دو طرف به دنبال افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف هستند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34371

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *