جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان در آگوست سال 2021 میلادی، پنجشیر تنها ولایتی در افغانستان بود که بیش سه هفته به دست مقاومت‌گران باقی‌ماند.

ده‌ها تن از جوانان از مناطق شمال و شمال‌شرق افغانستان به شمول ساکنان پنجشیر به رهبری احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی و امرالله صالح، معاون رییس جمهور غنی روزها بر علیه طالبان جنگیدند.

طالبان با تسلط کامل افغانستان، در نخستین‌ روزهای بازگشت به قدرت هزاران جنگجویشان را از مناطق جنوب و غرب کشور به پنجشیر آوردند تا این نقطه مهم  نیز را تصرف کنند.

براساس گزارش‌‎‎ها، هزاران تن از افراد طالبان که مجهز به سلاح‌ها و تجهیزات پیشرفته نظامی برجای مانده از آمریکا و نیروهای حمایت قاطع بودند، بیش از ۲۰ روز با نیروهای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر جنگیدند.

گزارش‌ها می‌رساند که هرچند به طالبان تلفات سنگینی در این جنگ وارد شد، اما آنان موفق به تصرف پنجشیر نشدند.

در روزهای اخیر هفته سوم جنگ پنجشیر زمانی که طالبان با ناکامی تمام، قرار بود خط نبرد را ترک کنند، ژنرال حمید فیض، رییس سازمان اطلاعات پاکستان (آی‌اس‌آی) در یک سفر از پیش اعلام نشده، وارد کابل پایتخت افغانستان شد.

رسانه‌های پاکستانی با نشر خبر سفر این ژنرال بلندپایه به کابل، هدف از این سفر را همکاری با طالبان در بخش سازماندهی مجدد ارتش افغانستان عنوان کردند.

براساس گزارش‌ها، رییس سازمان اطلاعات پاکستان (آی‌اس‌آی) در جریان این سفرش به کابل با مقام‌های بلندپایه طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر، سراج‌الدین حقانی و سایر مقام‌های این گروه دیدار کردند.

همزمان با حضور این ژنرال پاکستانی به کابل، نبردها در پنجشیر شدت گرفت، فهیم دشتی یکی از سخنگویان جبهه‌ی مقاومت ملی در پنجشیر 13 شهریور همان سال در صفحه‌ی اجتماعی توئیترش نوشت که به دنبال انفجار کوه در منطقه ” دشت ریوت” نیروهای طالبان در محاصره قرار گرفته و تلفات سنگینی را نیز متحمل شده و هم اکنون نیز درگیری شدید در منطقه بین دو طرف جریان دارد.

همزمان با این، طالبان نیز با انتشار خبری اعلام کردند که در شهرستان‌های “عنابه” و “شتل” در این ولایت پیشروی کرده‌اند.

هجوم گسترده طالبان در پنجشیر هم‌زمان با سفر رییس آی‌اس‌آی پاکستان به کابل و دیدار با مقام‌های این گروه با واکنش‌های گسترده در داخل و بیرون از کشور مواجه شده، شماری از زنان در کابل نیز دست به راهپیمایی‌های به هدف دادخواهی جهانی علیه ظلم و ستم طالبان در پنجشیر زدند که طالبان با هجوم بر این زنان، راهپیمایی‌ آنان را با استفاده از شلیک گلوله و گاز اشک‌آور، برهم زدند.

هنوز سفر این ژنرال پاکستانی به اتمام نرسیده بود که گزارش‌ شد، در جنگ پنجشیر شماری از نیروهای پاکستانی نیز بر علیه مقاومت‌گران در تبانی باطالبان وارد نبرد شده‌اند.

برخی از ساکنان پنجشیر و نظامیانی که در جنگ علیه طالبان بودند، اعلام کردند که پنجشیر با پهپادهای نیروهای هوایی پاکستان و بمب‌های هوشمند بمباران شد و دیری نگذشت که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توئیترش نوشت: «پنجشیر آخرین ولایت افغانستان نیز به تصرف درآمد و حالا افغانستان  به طور کامل در تصرف نیروهای امارت اسلامی قرار دارد.»

اسپوتنیک نیز همزمان گزارش داد که ذبیح‌الله مجاهد در توئیترش نوشته است: «آخرین سنگر مزدوران دشمن، استان پنجشیر به طور کامل تحت کنترل امارت اسلامی قرار گرفت.»

لحظاتی پس از آن، ویدیوهایی از بالا رفتن پرچم طالبان بر ساختمان ولایت پنجشیر نیز منتشر شد.

احمد مسعود و امرالله صالح با انتشار پیامی گفتند که در جای امنی قرار دارند و احمد مسعود از مردم خواست که علیه طالبان قیام کنند.

همزمان با این، گزارش‌هایی از کشته شدن فهیم دشتی، یکی از سخنگویان جبهه مقاومت ملی و عبدالودود ذره، از فرماندهان ارشد ارتش افغانستان و پسر عمه احمد مسعود و دو فرمانده دیگر مقاومت در پنجشیر به نام‌های منیب امیری و فرمانده گل حیدر نیز منتشر شد.

ایستادگی جبهه مقاومت و ده‌ها تن از جوانان از مناطق دیگر افغانستان در کنار احمد مسعود در پنجشیر، باعث شد که طالبان پس از تصرف پنجشیر، شمار زیادی از ساکنان این ولایت را به اتهام هم‌دستی با مقاومت‌گران بازداشت و زیر شکنجه قرار داده شماری را هم به رگبار بستند.

برخی از ساکنان پنجشیر در گفت‌وگو به ایراف، بدون ذکر نام شان گفتند که طالبان با ترفند و بازداشت خانواده‌های افراد وابسته به جبهه مقاومت، آنها را مجبور کردند که دست از جنگ بردارند و به این گروه بیعت کنند.

طی سه سال طالبان تاکنون چندین والی و فرمانده‌شان را از پنجشیر برکنار و از کسانی که تازه می‌گمارند خواسته‌اند که با ترفندهای مختلف به نام حمایت و کمک به مردم این ولایت، مانورهای مختلف نظامی را راه بیندازند.

ساکنان پنجشیر می‌گویند، با آنکه سه سال از تصرف این ولایت توسط طالبان می‌گذرد، اما هنوز هم کار اثرگذاری برای بهبود وضعیت زندگی مردم و ایجاد فرصت‌های اشتغال‌زایی در این ولایت صورت نگرفته است.

چند روز پیش دفتر والی طالبان در پنجشیر با انتشار تصاویری از صف کشیدن جوانان پنجشیری به خاطر پیوستن به صفوف ارتش این کشور خبر داد که وزارت دفاع ملی براساس فرمان ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، حدود 600 بست نظامی امتیازی را برای جذب جوانان پنجشیر به صفوف اردو منظور کرده تاکنون 600 جوان به این بست‌ها ثبت نام کرده‌اند.

ساکنان این ولایت می‌گویند، با آنکه پنجشیر در دوره‌های مختلف جنگ در افغانستان، محور مقاومت و جای‌گاه مقاومت‌گران بوده، اما در دوره‌های مختلف حکومت‌ها کارهای موثری را در این ولایت انجام نداده اند.

به باور آنان، مردم این ولایت به وضعیت بدی زندگی‌شان را سپری می‌کنند و اکثر جوانان از نبود زمینه‌های اشتغال‌زایی رنج می‌برند.

گفته شده ساکنان این ولایت طی روزهای اخیر با محمد آغا حکیم، والی پنجشیر نشست‌های داشته و از او خواسته است که در بخش ایجاد فرصت‌های کاری تلاش نموده، توجه حکومت مرکزی را نیز در این ولایت جلب کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34195

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *