پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، منابعی از افغانستان می گویند که در پی بهبود روابط تاجیکستان با طالبان، قرار است به زودی این کشور پس از سه سال سفیر به افغانستان بفرستد.

به گفته این منابع، درحال حاضر سه دیپلمات تاجیک روند توزیع ویزا و خدمات کنسولی را در کابل انجام می دهند.

همچنین این منابع می گویند که یتیم اف، رییس اداره اطلاعات تاجیکستان یک طرح صلح را با بقایای جمهوریت که در تاجیکستان حضور دارند به اشتراک گذاشته است.

در همین حال امرالله صالح مخالف این طرح  است اما احمد مسعود با این طرح موافقت کرده است.

این درحالی است که چندی پیش، گفته شد که هیاتی از طالبان به سرپرستی رییس دادستان عالی این گروه به تاجیکستان رفته تا در مورد رسمی شدن روابط این گروه با دشمن‌ترین همسایه‌شان مذاکره نمایند.

همچنین، گزارش‌هایی در ماه مارس سال گذشته به نشر رسید که طالبان به یکی از نمایندگی‌های افغانستان در تاجیکستان تسلط پیدا کرده است.

گفتنی است در میانه رقابت کشورهای آسیای مرکزی برای تعامل با طالبان تاجیکستان تاکنون به نظر می رسد که تنها دولتی بوده که به طالبان این دشمن دیرینه روی خوش نشان نداده و به عنوان سرسخت‌ترین منتقد طالبان در نزدیکی این کشور بوده است.

دوشنبه در این مورد طالبان را به دلیل عدم تشکیل دولت فراگیر و نادیده گرفتن حقوق تاجیک‌های قومی مورد انتقاد قرار داده است.

درواقع، روابط خصمانه دوشنبه با طالبان تا حدی تابع حمایت دیرینه تاجیکستان از تاجیک‌ها افغان و دیگر مخالفان رژیم طالبان است.

با این حال، گزارش های تایید نشده ای از بسته شدن دفاتر «جبهه مقاومت ملی» در تاجیکستان و خارج شدن احمد مسعود رهبر این جبهه از این کشور وجود دارد.

پیشنهاد:   وزیر معارف دوره جمهوریت: طالبان جایگزین ندارند؛ جهان باید تعامل کند
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33936

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *