پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

در پی توافق تازه ازبکستان و آمریکا در مورد سرنوشت هواپیماهای جامانده از ارتش پیشین افغانستان در تاشکند، یک گروه شبه نظامی موسوم به «جبهه متحد افغانستان» ضمن تأکید بر عدم واگذاری این جنگنده‌ها به کشوری دیگر، خطاب به ازبکستان گفته که مردم افغانستان کسانی را که به دنبال سوء استفاده از شرایط بد کشور هستند فراموش نمی کنند.

به گزارش ایراف، «جبهه متحد افغانستان» در واکنش به باقی ماندن هواپیماهای نظامی ارتش پیشین افغانستان در ازبکستان در پی توافق این کشور با آمریکا، با انتشار بیانیه ای از آمریکا خواسته است که از انتقال دارایی های مردم افغانستان به هر کشور دیگری خودداری کند.

این بیانیه که در حساب رسمی ایکس این جبهه منتشر شده می گوید این تجهیزات تا زمانی که یک دولت قانونی در افغانستان ایجاد نشده است باید به شکل «امانت» نگه داری شود.

«جبهه متحد افغانستان» در این واکنش از مایکل مکال، رییس کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا درخواست کرده است تا این موضوع را با مقام های آمریکایی در میان بگذارد.

این جریان ضد طالبانی در بخش دیگری از این بیانیه گفته است که افغانستان کسانی را که در شرایط بد این کشور به دنبال سوءاستفاده هستند را فراموش نمی کند.

«جبهه متحد افغانستان» همچنین به دولت ازبکستان هشدار داده است که از استفاده از این دارایی ها خودداری کند. این بیانیه افزوده است که این روزهای سیاه تمام می‌شود و مردم افغانستان کشور خود را پس می گیرند.

وزارت دفاع طالبان نیز با انتشار بیانیه ای در واکنش به این توافق آمریکا و ازبکستان آن را غیرقابل قبول خواند.

پیشنهاد:   طالبان خواستار حضور در سازمان شانگهای و پاسخ به نگرانی‌ کشورهای عضو شد

در این بیانیه آمده است که آمریکا حق مصادره یا اهدای دارایی‌های افغانستان را ندارد.

همچنین وزارت دفاع طالبان از ازبکستان خواسته است از هرگونه معامله در این مورد خودداری و در روند واگذاری این تسلیحات با افغانستان همکاری کند.

جاناتان هنیک، سفیر آمریکا در ازبکستان روز دوشنبه، ۵ شهریور به رسانه‌های ازبکستانی گفت که تاشکند و واشنگتن در مورد سرنوشت هواپیماهای ارتش پیشین افغانستان به توافق رسیدند.

براساس این توافق این تجهیزات نظامی در ازبکستان باقی خواهند ماند.

سفیر آمریکا ادعا کرد که این هواپیماها هیچ‌گاه متعلق به ارتش افغانستان نبوده است؛ بلکه برای آمریکا بوده که در اختیار ارتش این کشور قرار گرفته است.

طبق توافقنامه آمریکا و ازبکستان ۴۶ هواپیما و بالگرد در تاشکند باقی خواهند ماند.

پس از سقوط افغانستان در ۱۵ آگوست ۲۰۲۱ خلبان‌های افغانستان به همراه این ۴۶ هواپیمای نظامی به ازبکستان فرار کردند.

طالبان بار‌ها خواستار بازگرداندن این هواپیماها به افغانستان شده‌اند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33860

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *