جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، پس از گذشت سه سال از حمله گروه داعش به فرودگاه بین‌المللی کابل  در سال 2021 که در نتیجه آن نزدیک به 200 نفر از جمله 13 سرباز آمریکایی کشته شدند، یک مقام وزارت دفاع آمریکا به تازگی گفته است که واشنگتن همچنان به دنبال عاملان این حمله است.

کریستوفر مایر، یکی از دستیاران وزارت دفاع آمریکا روز گذشته 2 شهریور اعلام کرد که هرچند داعش ضعیف شده اما نابوده نشده است.

این مقام وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که این کشور توانایی‌های داعش خراسان برای انجام حملات مشابه فرودگاه کابل کاهش داده است.

او در ادامه افزود که در نتیجه ارزیابی‌های این نهاد این حمله کار گروهی بوده که از داعش سود می‌برد.

مایر در بخش دیگری از این سخنان گفت که برخی از کشورهای آسیای میانه از وضعیت کنونی در افغانستان سود می‌برند.

او همچنین بدون نام بردن از کشور خاصی تاکید کرد که حملات داعش که خنثی شده نشان دهنده حمایت مستقیم برخی از این شرکا است.

این درحالی است که گزارش‌هایی مبنی بر حضور و جذب شهروندان تاجیکستان و ازبکستان در صفوف داعش وجود دارد. به گزارش رسانه‌‌ها این گروه به دنبال جذب شهروندان کشورهای آسیای مرکزی به ویژه تاجیک‌ها هستند.

در همین حال، در حملات اخیر داعش در خارج از افغانستان ردپای شهروندان تاجیکستان وجود دارد.

در تازه‌ترین مورد، در جریان گروگان‌گیری اخیر در زندانی در روسیه، گروگان‌گیران که خود را وابسته به گروه داعش معرفی کرده‌اند، شهروندان تاجیکستان بوده‌اند.

داعش سه سال پیش در آگوست 2021 در جریان خروج آمریکا از افغانستان در فروگاه کابل حمله‌ای انتحاری انجام داد.

پیشنهاد:   ملا یعقوب مجاهد: به «دشمن» اجازه نمی‌دهیم امنیت و عید مردم را خراب کند

در همین رابطه، سی ان ان اخیراً در نتیجه تحقیقات خود در مورد تیرباران شدن تعدادی از غیرنظامیان پس از وقوع انفجار در فرودگاه کابل یافته‌هایی را ارائه کرده است که با تحقیقات فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) متفاوت است.

در همین رابطه، ۹ عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده در نامه‌ای به وزیر دفاع آمریکا که به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور ارسال شده، خواستار ارائه توضیحات در مورد اختلاف بین نتایج تحقیقات فرماندهی مرکزی آمریکا و گزارش سی ان ان شدند.

این نامه درحالی از سوی اعضای کنگره که برخی از آنان سابقه حضور طولانی در جنگ افغانستان را دارند نوشته شده که شبکه سی ان ان در گزارش اخیر خود در مورد حادثه فرودگاه کابل گفته است که پس از وقوع انفجار در فرودگاه کابل که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته بود، تیراندازی گسترده‌ای صورت گرفت که بسیاری از غیرنظامیان در نتیجه این تیراندازی‌ها که از سوی نیروهای آمریکایی بوده، جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین، سی ان ان در این گزارش می‌گوید که میزان تیراندازی پس از انفجار بسیار بیشتر از آن چیزی بوده که پنتاگون گفته است.

سی ان ان در این گزارش در که ماه آوریل منتشر شد می‌گوید که در نتیجه ویدیویی که به دست این شبکه رسیده، دو گزارش پنتاگون و نتایج تحقیقات آنها را در مورد این حادثه به چالش می‌کشد.

این شبکه می‌افزاید در دو سال گذشته ارتش آمریکا تاکید داشته است که تلفات انسانی این حادثه ناشی از یک انفجار بوده اما ویدیویی که توسط نیروهای ارتش ضبط شده و تاکنون انتشار نیافته خلاف این امر را نشان می‌دهد.

پیشنهاد:   کریم خرم درباره آغاز جنگ نیابتی در افغانستان هشدار داد

این درحالی است که آمریکا همواره متهم به حمایت از داعش در افغانستان بوده است. مقامات طالبان بارها اعلام کرده‌اند که داعش در زمان اشغال افغانستان توسط آمریکا ایجاد شده است.

ظاهر قدیر، نماینده پیشین مجلس افغانستان نیز بارها افشاسازی کرده است که داعش توسط آمریکا در افغانستان ایجاد شد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33471

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *