پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، اداره‌ بازرس ویژه‌ی آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در شبکه ایکس نوشته است که ‌علاوه‌بر اینکه بخش‌های خاصی از کشور در برابر این ممنوعیت مقاومت کردند و فشارهای اقتصادی و سیاسی در حال افزایش است، زیرا کسانی که به کشت تریاک وابسته هستند بدون ابزار جایگزین برای حمایت از خود رها شده‌اند.

بخشی از جامعه که به کشت تریاک وابسته است، با این ممنوعیت مخالف است و به دلیل فقدان ابزارهای جایگزین اقتصادی، دچار بحران معیشتی شده‌اند. این موضوع فشارهای اقتصادی و سیاسی را در کشور افزایش داده است. کشاورزان قبلاً مقادیر زیادی از تریاک خود را قبل از اجرایی شدن ممنوعیت ذخیره کرده‌اند که این امر باعث شده تجارت تریاک همچنان ادامه یابد و اثرات فوری ممنوعیت کاهش یابد.

نبود برنامه‌های جایگزین و حمایت‌های لازم برای کشاورزان باعث می‌شود که این گروه نتوانند به فعالیت‌های اقتصادی پایدار دیگری روی آورند و به مشکلات معیشتی دچار شوند. این مشکلات باعث می‌شود که اجرای موفقیت‌آمیز ممنوعیت کشت تریاک و تغییرات پایدار در این بخش از اقتصاد افغانستان چالش‌برانگیز باشد.

این در حالی است که طالبان و برخی سازمان‌های بین‌المللی ادعا می‌کنند که پس از صدور حکم ممنوعیت کشت و تولید و قاچاق از سوی رهبر طالبان، مواد مخدر تولید شده در این کشور تا ۹۵ درصد کاهش یافته است. در این میان اما کشورهای همسایه و منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران که از اهداف و مقاصد اصلی قاچاق مواد مخدر تولیدی در افغانستان محسوب می‌شود، می‌گوید که ادعاها درباره کاهش کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان نادرست است.

پیشنهاد:   سیگار: آمریکا با صرف ۹ میلیارد دلار در مبارزه با مواد مخدر افغانستان شکست خورد

ایران همچنین درباره تبدیل شدن افغانستان به قطب تولید مواد مخدر صنعتی به جای سنتی هشدار می‌دهد و می‌گوید که مواد خام مورد نیاز برای تولید مواد مخدر صنعتی از کشورهای اروپایی وارد افغانستان می‌شود؛ موضوعی که به نگرانی‌های گسترده در کشورهای پیرامون افغانستان دامن زده و خطر تولید و قاچاق مواد مخدر صنعتی در مقیاس انبوه را بیش از همیشه افزایش داده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33070

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *