جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ فاکس‌نیوز گزارش داده که «شکست گسترده اطلاعاتی» آمریکا در آستانه خروج از افغانستان، نه‌تنها به تخلیه آشفته و کشته شدن سربازان آمریکایی و شماری از افغان‌ها انجامید، بلکه یک خلاء امنیتی ایجاد کرد که اکنون چین و روسیه از آن سود می‌برند.

فاکس‌نیوز روز یک‌شنبه، ۲۸ مرداد با انتشار گزارشی نوشته است که با فاصله گرفتن آمریکا از طولانی‌ترین جنگ آن علیه تروریسم، چین و روسیه نفود خود را در جنوب آسیا و خاورمیانه گسترش داده‌اند.

در همین حال، مایکل روبین، پژوهشگر موسسه آمریکن انترپرایز و کارشناس ارشد مسایل امنیتی در خاورمیانه و جنوب آسیا گفته است: «ما نمی‌فهمیم که وقتی به افغانستان پشت می‌کنیم و فقط می‌خواهیم در را ببندیم و به جلو برویم، خلاء را در آنجا رها می‌کنیم.»

او افزوده است که ناتوانی آمریکا در پیش‌بینی تسلط طالبان فقط یک «شکست اطلاعاتی» نبود، بلکه نشان‌دهنده ضعف بیش‌تر در درک تهدیدات متخاصم بود.

وی تصریح کرده است: «مسئله دیگر که من آن را شکست اطلاعاتی نمی‌نامم، آن را شکست دیپلماتیک می‌نامم، امتناع از پرداختن به پاکستان به صورت واقع‌بینانه بود.»

به گفته روبین، یافته‌ها نشان می‌دهد که ۹۰ درصد نیترات آمونیومی که در بمب‌های کنار جاده‌ای طالبان استفاده می‌شد، از دو کارخانه کود شیمیایی در پاکستان می‌آمد.

چین و روسیه از جمله کشورهای هستند که پس از سلطه دوباره طالبان بر افغانستان با این گروه روابط سیاسی و تجاری در سطح بالایی برقرار کرده‌اند.

این گروه طی سه سال گذشته چندین قرارداد استخراج معادن به ارزش میلیاردها دلار با چین امضا کرده است و مقام‌های ارشد این گروه به روسیه نیز سفرهایی داشته‌اند.

پیشنهاد:   حذف طرف‌های دیگر از مذاکرات صلح افغانستان؛ تکرار اشتباه فاجعه‌بار آمریکا توسط سازمان ملل 

چندی پیش نیز موسسه جورج دبلیو بوش مدعی شده بود که شماری از کشورها، از جمله چین و روسیه و همچنان شماری از شرکت‌های خارجی از «غارت» معادن افغانستان توسط طالبان سود می‌برند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33032

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *