پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

بازگشایی مدارس دخترانه

به گزارش ایراف؛ هم‌زمان با ۲۸ مرداد، صدوپنجمین سالروز استرداد استقلال افغانستان، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین این از حکومت طالبان خواسته است که به زنان و دختران اجازه بدهد تا به آموزش و تحصیلات عالی‌شان ادامه دهند.

کرزی در پیامی که به مناسبت از این روز منتشر کرده، گفته است که استقلال داشتن افتخار بزرگی است، این افتخار باید پاسداری شود و با رهایی از نیاز دیگران و پیشرفت پاسداری از آن ممکن است.

به گفتۀ کرزی، در طول تاریخ، مردم افغانستان دست به دست هم داده‌اند تا کشور خود را با وحدت و اتحاد کامل حفظ کنند و حالا نیز همه شانه به شانه برای رهایی از فقر، کسب علم و پیشرفت تلاش کنند.

رییس جمهور پیشین افغانستان با تاکید بر اینکه آینده روشن این کشور بدون شک در گرو تربیت نسل جوان است، گفته است: در این مناسبت افتخارآمیز و برای یک افغانستان مستقل واقعی و خودکفا، من بار دیگر از حکومت سرپرست افغانستان [طالبان] می‌خواهم که هرچه زودتر درهای مدارس و دانشگاه‌ها را به روی دختران کشور باز کند تا دخترانی که به زیور علم و دانش مجهز شده‌اند، سهم خود را در پیشرفت کشور و رهایی از احتیاج دیگر ایفا کنند.

کرزی تاکید کرده است که آموزش، اتحاد و اتفاق ملی، نقطه قوتی است که افغانستان را قوی نگاه می‌دارد.

رییس جمهور پیشین افغانستان در حالی خواستار بازگشایی مدارس دختران بالاتر از کلاس ششم و دانشگاه‌ها به روی دختران و زنان افغان شده است که بیش از ۱۰۰۰ روز از بسته‌ماندن مکاتب دختران و بیش از ۵۰۰ روز از بستن دانشگاه‌ها به روی دختران و زنان سپری می‌شود.

پیشنهاد:   مجاهد: گزارش سازمان ملل درباره بازداشت زنان بی‌اساس است

طالبان گفته‌اند که این ممنوعیت دایمی نیست، اما درحالی که ۳ سال از بازگشت آنها به قدرت در افغانستان می‌گذرد، آنها نتوانسته‌‌اند این خواست مردم و جامعه جهانی را جامۀ عمل بپوشانند.

مقامات طالبان همچنین گفته‌اند که موضوع دختران و زنان، مسئله داخلی است که توسط خود افغان‌ها باید حل شود.

همچنان کرزی در بخشی دیگری از پیامش تاکید کرده است که برای تامین صلح و ثبات دایمی در افغانستان، لازم است که تمام افغان‌ها راه تفاهم ملی را در پیش بگیرند.

عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحه نیز با نشر پیامی به مناسب صدوپنجمین سالروز استقلال افغانستان در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: آزادی و استقلال افغانستان، محصول فداکاری‌ها و قربانی‌های نیاکان سربلند و پر افتخار ما از گوشه‌ گوشهٔ این کشور است.

عبدالله عبدالله نیز ابراز امیدواری کرده است که گرامی‌داشت از سالروز استرداد استقلال افغانستان منجر به وحدت، اتحاد، همبستگی، یک‌دلی و تامین عدالت اجتماعی میان مردم افغانستان شود.

افغانستان در سال ۱۲۹۸ پس از جنگ با نیروهای انگلیسی به رهبری امان‌الله، پادشاه وقت افغانستان، استقلال خود را اعلام کرد.

پس از این تاریخ، افغان‌ها هر ساله طی مراسمی این روز را جشن می‌گیرند.

حکومت انگلیس در ۱۹ آگوست ۱۹۱۹ براساس یک قرارداد افغانستان را یک کشور کاملاً مستقل به رسمیت شناخت.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33007

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *