پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان برای وزارت امور خارجه امروز با حضور در مجلس به تشریح برنامه های خود پرداخت.

او در سخنان خود گفت که وزارت خارجه را به عنوان سنگری برای دفاع از امنیت و منافع ملت خواند. او در همین راستا افزود که باید حکیمانه، عزتمندانه و با مصلحت اندیشی با جهان تعامل کرد.

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه گفت: در مسیر «دیپلماسی مقاومت» راه را گم نکنیم. او سیاست خارجی دولت چهاردهم را سیاستی «فراگیر، فعال و اثرگذار» معرفی کرد.

عراقچی با بیان این مساله که «تراز راهبردی ایران» در منطقه و فرامنطقه ارتقا فوق العاده ای پیدا کرده است گفت که دستگاه دیپلماسی باید این دستاورد را پاس بدارد و بر آن بیافزاید.

او تاکید کرد که همگان باید از دوقطبی های کاذب و هزینه ساز در سیاست خارجی فاصله بگیرند و تنها دغدغه سربلندی ایران و اسلام باشد.

این دیپلمات پیشین وزارت خارجه در بخش دیگری از برنامه های خود از تقویت سیاست حسن همسایگی سخن زد و افزود که تلاش می شود فرصت های عظیم سیاسی و اقتصادی در حوزه همسایگان نتیجه بخش شود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت پزشکیان روابط با چین، روسیه و سایر کشورهایی که در زمان تحریم در کنار جمهوری اسلامی مانده اند و همچنین قدرت های نوظهور و عرصه های جدید در آفریقا، آمریکای لاتین و شرق آسیا را اولویت روابط خارجی دولت چهاردهم خواند.

با پیشنهاد عباس عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه دولت چهاردهم و تاکید او بر سیاست حسن همجواری یکی از پرسش هایی که خلق می شود، نگاه او به افغانستان تحت کنترل طالبان است.

پیشنهاد:   رییس دانشگاه پروان خواستار همکاری علمی ایران شد

عباس عراقچی در سال 1397 در سفری یک روزه به کابل سفر و با مقامات ارشد این کشور دیدار کرد. سپس در سال 1399 در سفری دیگر به کابل با هدف بحث و گفتگو درمورد سند جامع همکاری های راهبردی بین دو کشور رفت.

او در این سفر با در جریان یک سخنرانی صلح و ثبات در افغانستان را تضمین کننده صلح و ثبات در ایران دانست.عراقچی همچنین در گفتگویی تلویزیونی با یکی از شبکه های داخلی افغانستان طالبان را بخشی از واقعیت افغانستان خواند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33002

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *