پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، دیده‌بان امنیت افغانستان که خلاصه‌ای از گزارش جدید خود از فعالیت‌های داعش در سه سال گذشته در افغانستان را منتشر کرده؛ آورده است که از زمان سقوط جمهوریت در افغانستان، داعش خراسان 62 حمله تروریستی را انجام داده است که منجر به کشته شدن 857 نفر و زخمی شدن 1575 نفر شده است که بر غیرنظامیان، اعضای طالبان و اتباع خارجی تأثیر گذاشته است.

براساس این گزارش، اکثر این حملات در سال 2022 با 29 مورد گزارش شده است. بیشترین تمرکز حملات داعش خراسان در کابل (32 حمله)، پس از آن هرات (7 حمله)، بلخ (6 حمله)، و ننگرهار و بدخشان (هر کدام 4 حمله) رخ داده است.

بر بنیاد یافته‌های این گزارش تحقیقاتی در سال 2021 پس از آزادی حدود 3000 عضو داعش خراسان و خانواده‌های آنها از زندان توسط طالبان، این گروه ساختار خود را بازسازی کرد و به عنوان یک تهدید مهم برای افغانستان و منطقه گسترده‌تر ظاهر شد.

در سال 2022، اختلافات داخلی، حکومت داری ضعیف و اختلافات در درون طالبان به داعش خراسان اجازه داد تا نفوذ خود را در جناح‌های مختلف طالبان افزایش دهد و فعالیت‌های تروریستی خود را در افغانستان گسترش دهد.

در این سال، این گروه همچنین مسئولیت دو حمله راکتی به تاجیکستان و ازبکستان را از خاک افغانستان بر عهده گرفت.

در این گزارش آمده است که در سال 2023 همکاری اطلاعاتی بین طالبان و قدرت‌های منطقه‌ای، به ویژه ایران و روسیه، منجر به عملیات هدفمند علیه داعش خراسان شد که منجر به کاهش حملات نسبت به سال 2022 شد.

پیشنهاد:   کشته شدن ۱۸۰ عضو طالبان در ۹۴ رویداد امنیتی در افغانستان

در ادامه گزارش آمده است که در سال 2024، داعش خراسان سلول‌های خود را با تشدید جذب نیرو و تلاش‌های تبلیغاتی تقویت کرد.

در حالی که از سال 2021 تا 2023 بر حملات انتحاری و عملیات پیچیده متکی بود. در سال 2024، این گروه به سمت تاکتیک‌های کم‌هزینه مانند بمب‌گذاری مغناطیسی و ترورهای هدفمند روی آورد.

داعش خراسان تلاش‌های تبلیغاتی خود را به چندین زبان از جمله پشتو، دری، ازبکی، عربی، روسی و انگلیسی برای تسریع جذب نیرو در میان گروه‌های قومی مختلف تشدید کرده است.

افزون بر این، اهداف داعش خراسان در افغانستان در درجه اول به سه گروه طبقه‌بندی می‌شوند: طالبان، غیرنظامیان (به ویژه مسلمانان شیعه و صوفی ها) و اتباع خارجی.

در قسمت دیگری از این گزارش در مورد استراتژی داعش در افغانستان آمده است که ایجاد سنگر در شرق و شمال شرق افغانستان برای تهدید کشورهای همسایه، نفوذ به گروه‌های تروریستی خارجی مانند تحریک طالبان پاکستان، جنبش اسلامی ازبکستان و گروه‌های افراطی در داخل طالبان، به ویژه شبکه حقانی، همچنین گزارش‌های تایید نشده‌ای مبنی بر پیوستن گروه جندالله به داعش خراسان در افغانستان وجود دارد.

تضعیف حاکمیت طالبان از طریق تشدید تهدیدات امنیتی علیه این گروه از مهمترین استراتژی این گروه در این مدت بوده است.

در نهایت آمده است که داعش خراسان این استراتژی را با پتانسیل تبدیل شدن به یک سازمان چتر برای سایر گروه‌های تروریستی خارجی فعال در افغانستان دنبال می‌کند.

این در حالی است که طالبان همواره ادعا کرده‌اند که داعش در افغانستان سرکوب شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اخیرا در مصاحبه اختصاصی با ایراف گفت: شاید ۱۰۰ الی ۲۰۰ نفر در کوه‌ها یا مکان‌های صعب‌العبور متواری باشند؛ ولی تحت تعقیب نیروهای ما قرار دارند و تهدیدی وجود ندارد و نمی‌توانند فعالیتی کنند. این را ما اطمینان می‌دهیم که جلوگیری کامل از هرگونه فعالیت آنها شده است.

پیشنهاد:   احتمال ائتلاف برخی گروه‌های مخالف حکومت سرپرست افغانستان با تروریست‌ها
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32791

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *