پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته در نامه‌ای از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا خواست که حضورش را برای آمدن به جلسه علنی دهم سپتامبر در کنگره قطعی کند.

رییس کمیته روابط خارجی مجلس گفت: اگر او از ادای شهادت خودداری کند، برای او احضاریه صادر خواهد شد.

مایکل مک‌کال گفته است که وزیر خارجه برخلاف مقام‌های ارشد چون وزیر دفاع، خارجه و شورای امنیت به سئوالات تحقیقات کمیته پاسخ نداده است.

در این نامه آمده است که بلینکن هدایت عملیات تخلیه از افغانستان را برعهده داشته است.

او همچنین افزود که او تصمیم گیرنده نهایی وزارت خارجه در مورد خروج بوده است.

مایکل مک‌کال یکی از منتقدان خروج آمریکا از افغانستان است. او روند تحقیقاتی را با گرفتن اظهارات و شهادت افراد دخیل در این روند برعهده گرفته است.

او تاکنون از مقامات مختلفی که در این روند نقش داشته‌اند خواسته است که به جلسه کمیته روابط خارجی آمده و اظهارات خود را بیان کنند.

قرار است کمیته روابط خارجی گزارشی در مورد خروج از افغانستان در ماه سپتامبر منتشر کند.

در همین رابطه، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده چندی پیش گفته بود که شهادت جدید افرادی‌ که از نزدیک گواه «سردرگمی و هرج‌ومرج» خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بودند با دلایل جو بایدن در تناقض است.

به گفته کمیته روابط خارجی کنگره تاکنون ۱۷ مصاحبه رونویسی شده با مقامات کلیدی خروج فاجعه بار دولت بایدن از افغانستان را انجام داده است و همچنین مصاحبه‌های بیشتری قرار است انجام شود.

در همین رابطه، این کمیته با راس ویلسون؛ سفیر پیشین آمریکا در کابل و سام آرنسون؛ دیپلمات دخیل در ارائه خدمات کنسولی در جریان روند خروج، مصاحبه و نسخه کتبی آن را منتشر کرده است.

بربنیاد این گزارش، جو بایدن؛ ریيس ‌جمهور آمریکا همواره در سخنرانی‌هایش گفته است که ارتش حکومت پیشین افغانستان بدون حمایت مستقیم نظامی ایالات متحده قادر به دفاع از کشورش بود.

به گفته بایدن، آمریکا به اهداف مأموریت خود در افغانستان که کشتن اسامه بن‌لادن، رهبر پیشین القاعده و از بین بردن این گروه بود، دست یافت.

ریيس‌ جمهور ایالات متحده همچنین گفته است که توافقنامه دوحه که میان دولت ترامپ و طالبان امضا شده بود، آمریکا را ناگزیر به خروج از افغانستان کرد.

در همین حال، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرده که هیچ یک از دلایل بایدن درباره خروج ایالات متحده از افغانستان، درست نبوده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32512

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *