پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه سابق آمریکا در امور صلح افغانستان، به تازگی در گفتگو با شبکه خبری دویچه وله گفته است که مردم افغانستان و جامعه جهانی دیگر نمی‌خواهند که چهره‌های سیاسی پیشین بار دیگر به قدرت برگردند.

او همچنین از طالبان خواست که از فرصت به وجود آمده کنونی استفاده کند و دولتی فراگیر تشکیل دهد تا افغانستان بار دیگر صحنه جنگ نباشد.

خلیلزاد در پاسخ به این سئوال که آیا واگذاری قدرت بدون  تضمین و پیش شرط به طالبان کاری معقول بوده است، گفت: از نگاه آمریکا راهی برای جنگ به بهایی که آمریکا حاضر بود، میسر نبود.

او افزود که تحولات جهان هم منجر به آن شد که آمریکا تصمیم بگیرد که نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.

او در این مصاحبه گفته است که اگر طالبان می‌خواهد در جامعه جهانی قبول شود باید به توافق دوحه پایبند باشد و آنها را عملی کند.

خلیلزاد در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است که در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، احتمال تغییر در سیاست واشنگتن در برابر طالبان وجود دارد.

زلمی خلیلزاد نماینده پیشین ویژه آمریکا برای صلح افغانستان بود که هدایت پروژه صلح با طالبان را برعهده داشت. روندی که در نتیجه آن مذاکرات ملی صلح کنار گذاشته و به حاشیه رفت.

او از کسانی بود که طالبان را به صلح به آمریکا وارد و زمینه سازی توافقنامه دوحه 2020 را فراهم کرد. در پی این توافقنامه بود که طالبان توانستند بار دیگر قدرت را به دست بگیرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32488

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *