جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در حساب رسمی خود در صفحه ایکس نوشته است در تلاش است تا سه شهروند آمریکایی که در زندان‌های طالبان در افغانستان هستند را به خانواده‌هایشان برگرداند.

وست در این پیام بر آزادی شهروندان آمریکایی تاکید کرده و  نوشته است: « افکار و دعاهای من امروز با رایان کوربت، محمود حبیبی و خانواده‌هایشان است. ما می خواهیم و باید به همه تلاش خود ادامه دهیم تا آنان و جورج گلزمن را به خانه و نزد خانواده هایشان برگردانیم.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چند روز پیش از وضعیت سه شهروند این کشور در زندان‌های طالبان ابراز نگرانی کرد و رهایی آنان را اولویت دولت آمریکا عنوان کرد.

همچنین، راجر کارستنز، فرستاده ویژه رییس جمهور آمریکا در امور گروگان‌ها از تلاش‌ها برای پیوستن این زندانیان به خانواده‌هایشان گفته است.

محمود حبیبی، شهروند افغان-آمریکایی  و رییس پیشین اداره هوانوردی افغانستان است که در مردادماه سال 1401 با 29 کارمند یک شرکت توسط طالبان بازداشت شد. تاکنون از سرنوشت او خبری در دست نیست.

رایان کوربت طی سفر به افغانستان در سال ۱۴۰۱ با همکاران آلمانی و افغانش به اتهام تخلف از قوانین افغانستان بازداشت شد.

وکلای این زندان آمریکایی از سازمان ملل خواسته بودند که به آزادسازی فوری او از زندان طالبان کمک کند.

مسئله زندانیان آمریکایی در افغانستان در ماه‌های اخیر تاکنون چندین بار مطرح شده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست در یک کنفرانس مطبوعاتی در تیرماه سال جاری با اشاره به نشست دوحه 3 گفته بود در این نشست با مقامات آمریکایی دیدار کرده‌ و در مورد آزادی دو شهروند این کشور از زندان‌های افغانستان بحث و گفتگو شده است.

او همچنین گفت که ما نیز خواستار رهایی زندانیان خود از زندان‌های آمریکا هستیم.

سخنگوی طالبان در این رابطه افزود: «شرایط افغانستان باید پذیرفته شود، ما نیز اتباعی داریم که در آمریکا زندانی هستند، در گوانتاناما زندانی هستند. در مقابل دو زندانی آمریکایی باید ما اتباع خود را رها کنیم، وقتی که اتباع آمریکایی برای آنان مهم باشند برای ما افغان‌ها هم مهم هستند.»

اما در مورد زندانیان افغان در زندان های آمریکا توضیح بیشتری ندارد.

در مقابل، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده بود که هیئت آمریکایی در دوحه و در جریان دیدار خود با طالبان بر آزادی فوری اتباع آمریکایی از زندان های افغانستان تاکید کرده است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه به نقل از نماینده آمریکا گفت: حضور شهروندان آمریکا در زندان‌های افغانستان مانعی مهم برای تحقق خواسته‌های طالبان مانند به رسمیت شناختن بین‌المللی است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32052

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *