جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، در آگوست 2021 طالبان توانسته بودند که کنترل شهرهای مهمی را به دست بگیرند.

این گروه با سقوط زرنج به عنوان اولین مرکز ولایت نشان دادند که استراتژی خود را از مناطق روستایی به سمت شهرهای مهم و بزرگ تغییر دادند.

در ادامه این سقوط‌ها و پس از آنکه طالبان زرنج و در کمتر از 24 ساعت شبرغان را با کمترین درگیری به دست آورده بودند، سرپل سومین مرکز ولایت بود که طالبان کنترل آن را به دست گرفتند.

عبدالحق شفق، والی سرپل، پس از گذشت سه سال به خبرگزاری آمو گفته است که در اصل داستان این است که در این روز به ما گفته شد که  «عقب نشینی کنید». او افزود، ما محلی برای عقب نشینی هم نداشتیم.

والی سرپل، افزوده است که چون برای عقب نشینی محلی نداشتیم، جنگ کردیم و خود را به پادگان نظامی رساندیم.

در همین روز طالبان با درگیری در قندوز، از شهرهای مهم و استراتژیک شمالی توانسته بودند بر بخش های مهمی از شهر تسلط پیدا کنند. به گفته فرمانده پیشین پلیس این شهر، در آن زمان کمبود نیرو و امکانات نظامی منجر به عقب نشینی نیروهای دولتی در فرودگاه این شهر شد.

تالقان مرکز ولایت تخار نیز در این روز صحنه درگیری نیروهای امنیتی و طالبان بود. در این شهر نیز طالبان دست برتر را داشت. چنانچه این گروه بر بخش های زیادی از این شهر تسلط پیدا کردند.

عبدالله قرلق، والی پیشین تخار نیز در گفتگو با آمو جزئیاتی از جریان جنگ در این شهر در این روز گفت.

این مقام پیشین دولتی از نابرابری تجهیزات در جنگ صحبت کرده است. او گفته است درحالی که طرف مقابل از سلاح های لیزری، دوربین شب استفاده می کردند ما تجهزاتی مانند راکت داشتیم.

پس از اعلام خروج نیروهای خارجی از افغانستان در ماه مه، طالبان دست به پیشروی‌های گسترده در مناطق مختلف افغانستان زد.

این در حالی است که نیروهای امنیتی افغانستان به دلیل این پیشروی ها دچار تضعیف روحیه شده بودند. همچنین گزارش ها در آن زمان حاکی از آن بود که بسیاری از این عقب نشینی ها به ویژه در مناطق روستایی بدون درگیری و با وساطت بزرگان محلی به طالبان صورت  می گرفت.

همچنین این مساله وجود داشت که نیروهای پشتیبانی و تجهیزات به این مناطق به موقع و به اندازه کافی ارسال نمی شد. تداوم این روند در کنار انکار دولت در پیشروی طالبان منجر به آن شد که در کمتر از یک ماه طالبان بیشتر ولایت های مهم و مراکز کلیدی را تصرف کنند. به طوری که کابل، پایتخت افغانستان در 15 آگوست و به شکلی آسان به دست طالبان بیافتد.

بیشتر خبرها در این روز نیز نگران کننده به نظر می‌رسید.

رسانه ها از بسته شدن سفارتخانه‌ها، خارج شدن اوضاع از کنترل، پیشروی‌های طالبان، خروج نیروهای خارجی خبر می دادند. همچنین، سقوط شهرهای مهم و فرار فرماندهان بر نگرانی ها از سرنوشت جنگ افزوده بود.

در همین حال، اشرف غنی در یک سخنرانی به مردم اطمینان داد که حکومت جمهوری باقی خواهد ماند و تا زمانی که روح در بدنش است به مقاومت ادامه خواهد داد.

این درحالی است که او بدون هیچ درگیری کابل را به طالبان واگذار و خود به ازبکستان فرار کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=31857

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *