جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، امروز 17 مردادماه همزمان با بیست و ششمین سالگرد شهادت دیپلمات‌ها و خبرنگار ایرانی در شهر مزارشریف در شمال افغانستان است.

وزارت امور خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت این حادثه بار دیگر آن را برخلاف قوانین بین‌المللی و اصول دیپلماتیک خواند.

در این بیانیه آمده است: «26 سال پیش در 17 مرداد ۱۳۷۷، پس از سقوط شهر مزارشریف به دست نیروهای طالبان، هشت دیپلمات و یک خبرنگار جمهوری اسلامی ایران برخلاف تمامی اصول دیپلماتیک، حقوق و قوانین بین‌المللی و تعهدات انسانی و اخلاقی، در سرکنسولگری کشورمان در مزار شریف مظلومانه به شهادت رسیدند.»

در بخش دیگری از این بیانیه ضمن وزارت امور خارجه ایران از حکومت سرپرست خواسته است تا نتیجه بررسی‌های خود را به اشتراک بگذارند: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حق خود را برای پیگرد ابعاد مختلف این اقدام تروریستی دردناک و پاسخگویی به ملت شریف ایران و خانواده‌های داغدار محفوظ دانسته و بار دیگر از حکومت سرپرست افغانستان می‌خواهد نتیجه بررسی‌های خود را درباره عاملین این جنایت اعلام و مجازاتی را که شایسته آنهاست، اعمال نماید.»

در مردادماه سال 1377 پس از سقوط مزارشریف در شمال افغانستان به دست طالبان، این گروه با حمله به کنسولگری ایران در این شهر 8 دیپلمات و یک خبرنگار را به شهادت رساند. این اقدام با محکومیت‌های گسترده جهانی روبه شد.

قطعنامه ۱۲۶۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد، حمله به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف و قتل دیپلمات‌های ایرانی و یک خبرنگار را نقض آشکار قوانین بين‌المللی اعلام کرد.

هرچند آن زمان طالبان مسئولیت این حادثه را برعهده گرفته بودند، اما این گروه در جریان یک نشست در سال 2021 در تهران آن حادثه را دردناک خواندند و دست داشتن طالبان در آن را رد کردند.

سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر در آن زمان به خبرنگاران گفته بود که این اتفاق دردناک بود.

او که در آن زمان معاون سفیر طالبان در اسلام آباد بود در این نشست گفت که این حادثه در نیمه‌های شب رخ داده و قبل از حضور ما در آن جا اتفاق افتاده است.

او افزوده بود که در آن زمان در مورد این مساله به سفیر ایران توضیحات داده بودند.

 

 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=31821

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *