پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

خاک افغانستان؛ بمب ساعتی تروریسم

به گزارش ایراف، رسانه سریلانکا گاردین، با استناد به گزارش اخیر سازمان ملل متحد نوشته است که این گزارش هشدار می‌دهد که افغانستان تحت کنترل طالبان در حال تبدیل شدن به بستری برای رشد سازمان‌های افراطی است.

گفته می‌شود که تحریک طالبان پاکستان از حمایت قابل توجهی از القاعده و سایر گروه‌های شبه نظامی برای انجام حملات در پاکستان برخوردار است و طالبان افغانستان نیز به این گروه کمک می‌کند.

این تحلیل می‌افزاید که کمیته نظارت بر داعش و القاعده شورای امنیت سازمان ملل هشدار داده است که افغانستان در حال تبدیل شدن به منبع اصلی تروریسم است که می‌تواند منطقه و فراتر از آن را بی‌ثبات کند.

گزارش سازمان ملل که در ماه جولای منتشر شد، هشدار می‌دهد که افغانستان در حال تبدیل شدن به یک مرکز جهانی تروریسم است.

هزاران تن از افراط گرایان، از جمله اعضای تحریک طالبان پاکستان (TTP)، آزادانه عمل می‌کنند و تهدیدی قابل توجه برای کشورهای همسایه و جهان به شمار می‌روند.

پاکستان در ماه‌های اخیر به دلیل این بی ثباتی فزاینده متحمل بیش از 800 حمله شده است.

سازمان ملل متحد به ویژه نگران افزایش حضور و فعالیت‌های داعش خراسان و تحریک طالبان پاکستان در افغانستان و نیز احیای مجدد القاعده در منطقه است.

سریلانکا گاردین در ادامه می‌نویسد، گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که ابو اخلاص المصری، رهبر القاعده، با جماعت الاحرار برای آموزش جنگجویان تحریک طالبان پاکستان در حملات انتحاری در استان کنر افغانستان همکاری نزدیک دارد.

از طرف دیگر، پاکستان بار دیگر اتهام خود را مبنی بر پناه دادن به گروه‌های تروریستی از جمله تحریک طالبان پاکستان که تهدیدی جدی برای امنیت منطقه هستند، تکرار کرده است.

پیشنهاد:   تهدید جهانی داعش فراتر از تحرکات شاخه خراسان

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه، از طالبان افغانستان خواست تا اقدام فوری علیه این گروه‌هایی که در قلمرو آنها فعالیت می‌کنند، اتخاذ کنند.

پاکستان نگرانی عمیق خود را نسبت به انفعال طالبان افغانستان در برابر تحریک طالبان پاکستان که منجر به افزایش تنش بین دو کشور شده است، ابراز کرده است. اسلام آباد این شکست را تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی خود می‌داند.

همچنین، گزارش سازمان ملل متحد رابطه در حال رشد بین تحریک طالبان پاکستان و طالبان با منابع مشترک و امکانات آموزشی در افغانستان را برجسته می کند

ااین همکاری منجر به افزایش حملات مرگبار تحت عنوان تحریک جهاد پاکستان (TJP) شده است.

این گزارش هشدار می‌دهد که تحریک طالبان پاکستان می‌تواند به یک مرکز برای سایر گروه‌های تروریستی تبدیل شود.

در حالی که داعش شاخه خراسان به دلیل جاه طلبی‌های جهانی خود، فوری‌ترین تهدید باقی می‌ماند، القاعده رویکرد محتاطانه‌تری را اتخاذ کرده و بر حفظ روابط خود با طالبان تمرکز دارد.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است که گزارش سازمان ملل حاکی از وجود اختلاف در تخمین‌ها در مورد قدرت داعش با تعداد جنگجویان از 2000 تا 6000 است.

با وجود ضرر، به نظر می‌رسد این گروه تعداد خود را حفظ کرده است. داعش تاکتیک‌های خود را تطبیق داده و نیروهای خود را از پایگاه‌های سنتی خود در کنر و ننگرهار به سایر ولایات متفرق می‌کند.

این تغییر به آنها اجازه می‌دهد تا از جنگ چریکی استفاده کنند و از فشار طالبان فرار کنند.

در این گزارش هشدار داده شده است که هدف داعش ایجاد پایگاهی در داخل افغانستان برای حمله به کشورهای همسایه است که تهدیدی فزاینده برای امنیت منطقه است.

پیشنهاد:   رکوردشکنی حملات علیه مسلمانان در آمریکا در سال گذشته میلادی

این رسانه آسیایی می‌افزاید، تنها سه سال پس از بازگشت طالبان به قدرت، افغانستان به طور فزاینده‌ای به عنوان یک تجدید حیات تروریسم جهانی تلقی می‌شود.

علیرغم ادعاهایی مبنی بر سرکوب داعش، ارتباط طالبان با سایر گروه های افراطی، به ویژه تحریک طالبان پاکستان، بی ثباتی منطقه‌ای را دامن زده است.

پاکستان قبلاً با حملات هوایی علیه پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستان در افغانستان تلافی کرده است.

گزارش سازمان ملل متحد بر خصومت عمیق بین داعش و طالبان تاکید می کند.

داعش، حکومت پشتون محور طالبان را یک تهدید ایدئولوژیک مستقیم می داند. با نشان دادن طالبان به عنوان منحرف از اصول اسلامی، داعش به دنبال تضعیف مشروعیت طالبان و سوء استفاده از تنش های فرقه ای برای جلب حمایت است.

هدف این گروه ایجاد یک دولت اسلامی گسترده‌تر یا «خراسان» در منطقه است.

در روزهای گذشته منابع محلی از فعال شدن ایستگاه‌های رادیویی داعش در شمال افغانستان خبر دادند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=31636

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *