پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

تجارت افغانستان و تاجیکستان به ۳۰ میلیون دلار رسید-ایراف

به گزارش ایراف، عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارتخانه گفت که از این میان افغانستان 8 میلیون دلار به تاجیکستان صادرات داشته و ۲۲ میلیون دلار نیز واردات کرده است.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت: تجارت افغانستان با کشور تاجیکستان در هفت ماه سال ۲۰۲۴ میلادی، در حدود ۳۰ میلیون دلار بوده که ۸ میلیون دلار صادرات و ۲۲ میلیون دیگر واردات است.

به تازگی دولت تاجیکستان تصمیم گرفته است که راه‌آهن کشورش را تا مرز افغانستان امتداد بدهد.

اتاق صنایع و معادن افغانستان بر توسعه بیش‌تر همکاری‌های بازرگانی و ترانزیتی میان افغانستان و تاجیکستان تاکید می‌ورزد و می‌افزاید: در صورتی‌که راه‌آهن میان افغانستان و تاجیکستان وصل شود اقتصاد هر دو کشور رشد چشمگیری خواهد داشت.

سخی احمد پیمان، معاون نخست اتاق صنایع و معادن طالبان گفت: از اینکه تاجیکستان کشور هم‌مرز و همسایه افغانستان است ما می‌توانیم که توسعه تجاری خود را با آن افزایش دهیم خصوصا کالاهای صنعتی افغانستان در تاجیکستان بازار خوبی دارد و راه‌های ترانزیتی راه‌آهن است از طریق افغانستان به تاجیکستان و پاکستان هم برای تاجیکستان مفید است هم برای افغانستان.

با توجه به وضعیت جاری میان افغانستان و تاجیکستان، برخی از آگاهان مسایل اقتصادی موقعیت افغانستان را برای توسعه تجارت و ترانزیت میان کشورهای همسایه و منطقه بسیار با ارزش می‌دانند.

بر اساس گزارش رسانه‌های تاجیکستان، درازای راه‌آهنی که تا مرز افغانستان امتداد می‌یابد، ۵۱ کیلومتر است و با تکمیل شدن آن تاجیکستان به بازارهای افغانستان ، پاکستان و هند راه پیدا خواهد کرد.

هزینه‌ی این پروژه چهار میلیون دلار گفته شده و در جریان سه سال تکمیل خواهد شد.

پیشنهاد:   وزیر خارجه هند به انتقاد بایدن درباره «بیگانه‌هراسی» پاسخ داد

گفته می‌شود که ساخت این راه‌آهن یک بخش از پروژه بزرگی بنام “تات” است که بر بنیاد آن افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان از طریق راه‌آهن با دیگر کشورهای آسیای میانه وصل می‌شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=31600

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *