پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

مخالفان طالبان به جای حمایت از حماس، منتظر کمک آمریکا و اروپا هستند

به گزارش ایراف؛ دکتر عبدالطیف پدرام، رئیس حزب کنگره ملی و از چهره‌های شناخته‌شده فرهنگی-سیاسی افغانستان در نشست آنلاین شامگاه شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ در صفحه پایگاه خبری-تحلیلی روایت در شبکه اجتماعی ایکس با موضوع “آیا مساله فلسطین به ما ربط دارد؟” به ایراد سخنرانی و ارائه پرداخت.

پدرام با خوانش شعر معروف “بنی‌آدم اعضای یک پیکرند” مهم‌ترین وجه تمایز انسان و حیوان را در عقل و میزان عقل انسان دانست و داوری موضوع فلسطین را نیز از همین زاویه مورد توجه قرار داد که فارغ از وجه اشتراک دینی با فلسطینیان که ما با آنها هم‌کیش هستیم، آیا موضوع فلسطین یک موضوع انسانی است یا خیر؟ و آیا سزاوار همبستگی هستند یا خیر؟ آیا آن ستمی که بر مردم فلسطین می‌رود را می‌نگریم یا نمی‌نگریم؟

پدرام در ادامه افزود: ۷۲ سال می‌شود که این مردم به طور سیستماتیک شکنجه و از سرزمین‌های‌شان رانده می‌شوند و در سرزمین‌های آنان شهرک ساخته می‌شود. بسیار طبیعی است که ما به عنوان بخشی از جامعه انسانی و اسلامی با مردم فلسطین احساس همبستگی کنیم. آنچه در غزه، این نوار و باریکه کوچک گذشت و می‌گذرد در تاریخ بشری، واقعه‌ای تعجب‌آور و حیرت‌انگیز است.

پدرام در تشریح این سخن که مسئله غزه جامعه بشری را دو قطبی کرد، افزود: بعد از آنچه که در غزه اتفاق افتاد آیا نیازی به این نیست که جامعه بشری به خودش بازگردد و خودش را از نو ارزیابی نماید؟ آیا انسان امروز در جایگاه انسانی‌اش قرار دارد؟ آیا ما واقعا در دوران مدرن زندگی می‌کنیم یا به دروان ماقبل مدرنِ قرون وسطی و دوران تاریک و ابتذال برگشته‌ایم؟

پیشنهاد:   تبدیل بیمارستان خان یونس به پادگان نظامی

پدرام با اشاره به تفاوت سیاست و رفتار اروپا با مهاجران اوکراینی به نسبت مهاجران غیراروپایی همچون افغانستانی و سوری و غیره، اینها را از موارد علنی و لورفته نژادپرستی و دگرستیزی فرهنگ و جامعه اروپایی خواند و بحث امروز فلسطین را فراتر از یک بحث سیاسی، در ابعاد مهم دیگر فلسفی و روانشناسی قابل بحث و تأمل دانست.

رهبر حزب کنگره ملی افغانستان، نگاه و توقع بسیاری از جریانات موسوم به اپوزيسيون طالبان را نسبت به موضوع فلسطین بی‌شرفانه خواند که این جریانات با اینکه هیچ دفاع و حمایتی از حماس و فلسطین نداشته‌اند و از سوی دیگر رویکرد و تمایل سیاسی‌شان هم‌راستای آمریکا و اروپایی است که در جنایات فلسطین دست و نقش دارند؛ با این حال که گله و شکایت دارند که چرا حماس با طالبان روابط خوب دارد، در صورتی که طالبان به صورت رسمی اعلام حمایت از فلسطین کرده است. در صورتی همچنان بسیاری از رهبران فرارکرده موسوم به مخالفان و اپوزيسيون طالبان، از این کشور به آن کشور در غرب سرگردانند که مجددا با قدرت آمریکا به افغانستان بازگردند و آمریکا را ناجی خود می‌دانند.

این چهره و فعال اجتماعی-سیاسی افغانستان، اسماعیل هنیه را مهمان حوزه تمدنی زبان فارسی خواند که اسرائیل در این حوزه به او حمله نموده و ترورش کرده است: اسماعیل هنیه تنها مهمان ایران نبود، مهمان همه حوزه تمدنی زبان فارسی بود و واقعا از این بابت متأثر و متأسف هستم و تمام وجدان‌های آگاه بشری ناراحت است و این ترور برخلاف تمام قوانین بین‌المللی صورت گرفته است.

پدرام درباره پیامدهای ترور هنیه در تهران چنین اظهار داشت: مسلما جنبش‌های فلسطینی که یکی از رهبران مهم خود را از دست داده‌اند، نسبت به این عمل اسرائیل، بی‌تفاوت نخواهند نشست و همین الان خاورمیانه روی آتش جنگ است و اگر دامنه و کشش یابد، می‌تواند تمام منطقه و جهان را به جنگ و آشوب بکشد. ترور هنیه جنبش فلسطین را نه‌تنها تضعیف نمی‌کند بلکه تقویت نیز می‌کند، چون خشم‌های به وجود آمده را به یک قدرت تبدیل می‌کند. همانطور که الان مشاهده می‌کنید که هیچ وجدان بیدار و آگاهی در جهان نیست که نسبت به موضوع فلسطین حساس و همراه نشده باشد.

پیشنهاد:   سراج‌الدین حقانی: رویکرد حکومت سرپرست در مسئله فلسطین واضح است | جنایات اسرائیل را همواره محکوم می‌کنیم
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=31495

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *