پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

ایجاد ۴ «مدرسه جهادی» دیگر در پنجشیر؛ شمار طلاب به ۱۲ هزار نفر رسید

به گزارش ایراف؛ در حالی که وزارت آموزش طالبان به خاطر تعطیلی مدارس دخترانه و عدم توجه به مدارس تعلیمات عمومی با انتقادهای فراوانی روبرو است، به تازگی چهار مدرسه دینی در ولایت پنجشیر توسط طالبان افتتاح شده است.

مسئولان محلی طالبان در ولایت پنجشیر می‌گویند که چهار مدرسه جهادی که یکی آن به دختران اختصاص داده شده از سوی ریاست آموزش و پرورش این ولایت در شهرستان پریان تاسیس شده است.

گفته می‌شود که این مدارس ظرفیت پذیرش 700 دانش آموز را دارند و با ایجاد این مدارس شمار طلبه‌های مدارس جهادی طالبان در پنجشیر به ۱۲ هزار نفر رسیده است.

تحلیل‌گران و بسیاری از مردم معتقدند که طالبان در جریان سه سال گذشته تلاش کرده‌اند تا با افزایش تعداد مدارس جهادی در این کشور نوجوانان را در عوض توجه به علوم روز آنان را بیشتر به فراگیری علوم دینی تشویق کنند.

فاروق علیم، استاد پیشین دانشگاه و یکی از اهالی پنجشیر، در این باره به رسانه‌ها گفته است که طالبان با سرمایه‌گذاری روی مدارس جهادی می‌خواهند از ساکنان پنجشیر سربازگیری کنند و نوجوانان و جوانان را «شست‌وشوی مغزی» دهند.

او گفت: «طالبان برای بقایشان تلاش می‌کنند و از مردم محلی استفاده کنند. در مدارس جهادی و دینی طالبان فقط مباحث جهادی مطابق تفکر طالبانی تدریس می‌شود. وقتی طالبان از مردم پنجشیر سربازگیری کنند، هزینه نظامی‌شان کم می‌شود.»

فاروق علیم تاکید کرد: هیچ کس نمی‌داند در مدارس جهادی طالبان در پنجشیر چه می‌گذرد؟ طلبه‌ها چه می‌آموزند و چه کسانی به آن‌ها آموزش می‌دهد. سرفصل‌های آموزشی مدارس دینی طالبان ترویج افراط‌گرایی، تحت پوشش آموزش علوم دینی، است.

پیشنهاد:   اندونزی و قطر آماده‌ میزبانی از «دومین نشست بین‌المللی آموزش زنان افغان»

او تصریح کرد که بخش عمده محتوای تبلیغی طالبان علیه جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود است و طالبان از نیروهای این جبهه به‌عنوان «بغاوت‌گر» نام می‌برند.

پنجشیر یکی از استان‌های راهبردی افغانستان است. طالبان بر خلاف دوره نخست حاکمیت‌شان در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰، این بار توانستند کنترل این استان را به‌ دست گیرند. آن‌ها پاسگاه و ایست‌بازرسی‌های زیادی در پنجشیر ایجاد کرده‌اند و از این طریق می‌خواهند بر این استان کنترل بیشتری داشته باشند.

بیشترین نیروهای ارتش و استخبارات طالبان در پنجشیر حضور دارند و طالبان با حضور نظامی پررنگ در پنجشیر می‌خواهند هر نوع تهدید احتمالی مخالفانشان را دفع کنند. آن‌ها به علمای پنجشیر فشار آورده‌اند تا فتوا دهند که هر نوع مقاومت نظامی علیه طالبان «غیرشرعی» است و باید سرکوب شود.

این درحالی است که افزایش تاسیس مدارس جهادی توسط طالبان در افغانستان باعث نگرانی بسیاری از مردم و کارشناسان حوزه افغانستان شده است. مدارسی که هیچ اطلاعاتی از مضامین درسی تدریس شده در آن وجود ندارد و طالبان نظارت شدیدی بر روی آنها دارند.

طالبان در دو دهه جنگ و شورش علیه حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی‌ آن بخش عمده‌ای از نیروهایشان را از مساجد و مدارس دینی در افغانستان یا مناطق قبیله‌ای پاکستان، به‌ویژه ایالت خیبر پختونخوا، تامین می‌کردند، اما اینک که کنترل کامل جغرافیای افغانستان را در دست دارند، می‌کوشند نیروهای موردنیازشان را در مدارس جهادی استان‌های افغانستان از جمله پنجشیر تربیت کنند.

روند پرشتاب ساخت مدارس دینی و جذب نوجوانان و جوانان به این مدارس در پنجشیر ساکنان آن را نگران کرده است. آن‌ها می‌ترسند که افزایش طلبه‌های مدارس دینی نیروی جنگی طالبان را تقویت کند و به گسترش افراط‌گرایی دینی منجر شود و نوجوانان را به جای آموزش علوم روز به فراگیری آموزه‌های ایدئولوژیک برآمده از خوانش خاص خودشان ترغیب کنند.

پیشنهاد:   اثر نویسنده فقید افغانستانی «کتاب سال» ایران شد

درباره ی رنگینه حمیدی: در «مدارس جهادی» افغانستان ستیزه جویی تدریس نمی شود بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=31319

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *