پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

تجارت ۱۰ میلیارد دلاری طالبان در یکسال | رشد ۱۹ درصدی صادرات به ایران

به گزارش ایراف، مقام‌های وزارت صنعت و تجارت طالبان امروز چهارشنبه ۱۰ مرداد دستاوردهای یکساله طالبان را در مرکز اطلاعات و رسانه‌ها بیان کرده‌اند.

به گفته این وزارت، از جمله این ۱۰ میلیارد دلار ۱.۸ میلیارد دلار آن را صادرات و بیش از ۸ میلیارد دلار آن را واردات تشکیل می‌دهد.

این مقام‌ها افزوده‌اند که میزان صادرات افغانستان به کشورهای قزاقستان ۲.۵ درصد، چین ۱۶ درصد، ایران ۱۹ درصد، ترکیه ۵۳ درصد و روسیه ۵۴ درصد افزایش یافته است.

طبق اظهارات آنان، در این مدت ۱۰۰ کارخانه تولیدی افتتاح، برای حدود یک هزار شرکت صنعتی و تولیدی جواز و برای بیش از ۶۵۰ شرکت تعرفه صادر شده است.

این وزارت افزوده است که در یکسال اخیر از رهگذر توانمندسازی شرکت‌های کوچک و متوسط و بستن تفاهمنامه‌ها به‌صورت مجموعی برای ۶۴۶ هزار و ۱۵ تن به‌گونه مستقیم و حدود چهار میلیون و ۴۱۸ هزار و ۵۷۰ تن دیگر به‌صورت غیرمستقیم فرصت‌های شغلی ایجاد شده است.

این در حالی است که در ۲۶ اردیبهشت امسال طالبان ارزش صادرات و واردات افغانستان را طی سال گذشته خورشیدی (۱۴۰۲)، ۱۰.۳ میلیارد دلار اعلام کرده بود.

به گفته آنها، ارزش صادرات به یک میلیارد و ۷۷۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار و ارزش واردات به هشت میلیارد و ۵۷۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در سال گذشته رسیده بود.

وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرد که صادرات زغال‌سنگ افغانستان از ۵۰۰ میلیون به ۱۷۴ میلیون دلار در سال گذشته کاهش داشته و صادرات پنبه، انجیر، کشمش، زغفران، پیاز و شمش و سرب رشد چشمگیر داشته است.

پیشنهاد:   سفر «رئیسی» به پاکستان؛ تجارت ۱۰ میلیارد دلاری در دستور کار تهران-اسلام‌آباد

مقامات طالبان ادعا کردند که در طی سال گذشته توانستیم با ایجاد تسهیلات‌ها در تجارت، کنترل قیمت و تشکیل کمیته‌های کنترل، قیمت مواد اولیه را تا ۲۷% کاهش دهند.

همچنین اعلام شد که طی سال گذشته، ۱۰ موافقت‌نامه‌ در زمینه تسهیلات تجاری، ترانزیتی دوجانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه و فرامنطقه را امضا کردند. با کشورهای روسیه، چین، پاکستان، ایران، ازبکستان، ترکمنستان، قراقستان و سایر کشورهای منطقه روی مسائل اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و سرمایه‌گذاری همسویی بیشتر ایجاد شده است.

طالبان در خصوص رابطه با ایران اعلام کردند که سفرهای مقامات در سطح عالی صورت گرفته و میلیون‌ها افغان در ایران بسر می‌برند.

همچنین در این نشست گفتند که صادرات ما با ایران در سال گذشته ۱۹% افزایش داشته و ۳۳میلیون دلار صادرات و ۱۹۹۲ میلیون دلار واردات داشتیم. در زمینه تقویت تجارت و ترانزیت مخصوصا از طریق چابهار با ایران با تفاهم رسیدیم. 

از سوی دیگر داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد ارزش مبادلات ایران و افغانستان در چهار ماهه اول سال جاری به ۷۲۴ میلیون و ۷۵ هزار دلار رسیده است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ارزش مبادلات تجاری بین دو کشور ۵۲۳ میلیون و ۸۶۳ هزار دلار بود.

در ۴ ماه ابتدای امسال افغانستان رتبه ۵ را در مبادلات تجاری با ایران به خود اختصاص داده بود و «محصولات صنعتی»، «پتروشیمی» و «صنایع غذایی» در رده کالاهای صادراتی ایران به افغانستان قرار داشتند.

به گفته معاون سازمان توسعه تجارت ایران در زمینه بهره‌مندی از معادن افغانستان توافقاتی صورت گرفته که هنوز به طور کامل اجرایی نشده است.

پیشنهاد:   تلاش تاجران افغان برای جایگزینی مسیر پاکستان به‌منظور صادرات میوه افغانستان

به گفته مهدی ضیغمی، افغانستان در مسیر بازسازی و توسعه است و ایران برای افزایش حجم پروژه مشترک خدمات فنی و مهندسی با این کشور آماده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30975

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *