پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

علاقه‌مندی چین برای ساخت سه بند آبی در کنر افغانستان

به گزارش ایراف، عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت آب و انرژی طالبان روز یکشنبه (۷ مرداد) با مسئولان این شرکت چینی در کابل گفت‌وگو کرد.

طالبان نام این شرکت چینی را اعلام نکرده است. این شرکت اظهار علاقه‌مندی کرده است که روی سه بند آب برای تولید نیروی برق بر روی رودخانه کنر در مناطق «شال»، «ساگی» و «سرتاق» سرمایه‌گذاری کند.

مسئولان این شرکت گفته‌اند که آماده‌اند در این مورد تفاهمنامه‌ای با طالبان امضا و کار ساخت این نیروگاه‌ها را هرچه زودتر آغاز کنند.

در این دیدار سرپرست وزارت آب و انرژی طالبان گفته است که اگر همه این بندها ساخته شوند، افغانستان می‌تواند به کشورهای دیگر نیروی برق «صادر» کند.

این سخنان در حالی گفته شده که افغانستان متکی به نیروی برق وارداتی است و بیشتر مناطق آن به برق دسترسی ندارند.

در همین حال، وزارت صنعت و تجارت طالبان از اظهار علاقه‌ یک سرمایه‌گذار چینی برای ساخت یک نیروگاه برق خورشیدی به ارزش ۴۰ میلیون دلار خبر داده است.

این سرمایه‌گذار چینی به نام «شی یه» این موضوع را در دیدار با احمدالله زاهد، معاون وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرد.

پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، شرکت‌های چینی در پی افزایش حضور و سرمایه‌گذاری خود در افغانستان هستند.

علاقه مندی شرکت های چینی برای سرمایه گذاری در استخراج معادن افغانستان را  در استخراج معدن مس عینک در لوگر و استخراج نفت در شمال، می‌توان دید.

وزارت صنعت و تجارت طالبان آمار داده است که در شش ماه نخست سال جاری میلادی به ارزش ۳۰۶ میلیون دلار تجارت میان کابل و پکن انجام شده که سهم صادرات افغانستان ۷ میلیون دلار است.

پیشنهاد:   ایجاد کنسرسیوم مشترک پالایشگاه نفت و گاز در بلخ

پس از روی‌کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان، چین از کشورهایی بود که روابط خود را با افغانستان ادامه داد و در این مدت سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد دلاری نیز در بخش معادن این کشور انجام داده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30675

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *