جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

افزایش اعتیاد به مواد مخدر در میان زنان افغان

به گزارش ایراف، سازمان بهداشت جهان اعلام کرده است که اعتیاد به مواد مخدر به مشکل اصلی سلامتی در افغانستان تبدیل شده و هر سال جان صدها انسان را می‌گیرد.

دفتر این سازمان در افغانستان می‌گوید که اعتیاد به مواد مخدر در میان زنان در این کشور در حال گسترش است و این وضعیت نگرانی در رابطه به نابودی جامعه و سلامت خانواده‌ها را به وجود آورده است.

شماری از زنان تایید کردند که اعتیاد زندگی آنان را با خطر روبرو کرده و در نبود خدمات بهداشتی، راه بیرون رفت از این مشکل برای آنها وجود ندارد. 

بسیاری از مراکز ترک اعتیاد زنان معتاد در افغانستان در نتیجه عدم دریافت حمایت‌های مالی یا مسدود شده و یا هم امکانات لازم را ندارند تا بتوانند به زنان معتاد خدمات ارائه کنند.

در حالی که تعداد معتادان مواد مخدر در افغانستان به صدها هزار نفر می‌رسد، اما سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که این سازمان توانسته در همکاری با برخی نهادهای بین‌المللی، سالانه زمینه درمان تنها یک هزار نفر را فراهم کند. 

به تازگی رزا اتونبایوا، نماینده سازمان ملل متحد برای راه برون رفت افغانستان از مشکلات مواد مخدر در دیدار با مقام‌های حکومت طالبان گفته که بر اساس توافق اخیر در نشست دوحه، این سازمان به دنبال تشکیل یک کمیته است تا راه‌‌هایی را برای از سرگیری کمک‌های خارجی در بخش درمان معتادان و تهیه جایگزین کشت خشخاش به دهقانان جستجو کند.

موسسه تحکیم رفاه زنان و کودکان در افغانستان نیز به تازگی یک گزارش را نشر داده و در آن ادعا کرده که پس از حاکمیت دوباره طالبان، اعتیاد به مواد مخدر در میان زنان در این کشور به شکل نگران‌کننده‌ افزایش یافته است. 

پیشنهاد:   ریشه‌کن کردن فقر در افغانستان نیازمند راه حل‌های بلندمدت است

البته چندی قبل برنامه توسعه‌ای سازمان ملل متحد (UNDP) اعلام کرد ۴میلیون نفر در افغانستان به مواد مخدر معتاد هستند و افغانستان یکی از کشورهای دارای بالاترین نرخ اعتیاد در جهان است.  

پیشتر مقام‌های طالبان گفته بودند که 10 درصد از مردم افغانستان در سال ۱۴۰۰ و پس از تسلط این گروه بر افغانستان به مواد مخدر معتاد بودند.  

این گروه همچنین از انتقال معتادان مواد مخدر به مراکز درمانی ترک اعتیاد خبر داده بودند. 

از سوی دیگر بر اساس فرمان منسوب به ملا هبت‌‌الله، رهبر طالبان، طرح پنج‌ساله معیشت به منظور معرفی جایگزین‌های کشت خشخاش برای کشاورزان تصویب شده است. 

پیش تر وزارت کشور طالبان اعلام کرد که مواد مخدر در افغانستان ریشه‌کن شده و تهدیدی برای کشورهای جهان نیست.

این وزارت از سازمان‌های بین‌المللی خواست تا امکانات معیشت را برای کشاورزان افغان فراهم کنند.

سازمان ملل در آخرین گزارش خود گفت: با این که میزان کشت خشخاش در افغانستان کاهش یافته است، اما به همان میزان تولید موادمخدر صنعتی به خصوص شیشه افزایش یافته است. 

بسیاری از کشورهای همسایه افغانستان و آسیای میانه از ادامه قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشورهایشان نگران‌اند. نگرانی‌ها در خصوص موضوع مواد مخدر در افغانستان هنوز وجود دارد و جامعه جهانی و ایران نگران این بحران هستند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30626

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *