پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

سایه تروریسم ساخته غرب بر المپیک پاریس | گسترش داعش خراسان به اروپا

به گزارش ایراف، پلیس بلژیک از بازداشت سه تن به اتهام عضویت در داعش خبر داده است. دادستانی پلیس بلژیک اعلام کرده است که این افراد قصد برنامه‌ریزی برای انجام حملات تروریستی را داشته‌اند.

این افراد که اهل چچن بوده‌اند در جریان یک بازرسی روز پنجشنبه در خانه‌هایشان بازداشت شدند.

همچنین پلیس ضدتروریسم فرانسه نیز روز پنجشنبه از بازداشت دو جوان 18 ساله به اتهام آماده‌سازی یک یا چند حمله تروریستی خبر داد.

به گفته پلیس فرانسه بخش‌های امنیتی این کشور برای تامین امنیت بازی‌های المپیک در برابر حملات داعش مهاجران کشورهای آسیای مرکزی را تحت نظر دارند.

باید گفت درحالی که بازی‌های المپیک 2024 آغاز به کار کرده است که سایه تهدیدات تروریستی بر سر این بازی‌ها وجود دارد.

یکی از این تهدیدات حملات داعش شاخه خراسان است که به نظر می‌رسد، فعالیت‌های جهانی خود را گسترش داده‌اند.

محمدرضا بهرامی، سفیر سابق ایران در افغانستان معتقد است که ارزیابی فعالیت داعش شاخه خراسان طی سال جاری میلادی نشان دهنده آن است که این گروه تروریستی علیرغم تمرکز در جنوب آسیا، فعالیت‌‌های خود را گسترش داده است.

آقای بهرامی در حساب رسمی خود در صفحه ایکس در این رابطه نوشته است که داعش با بهره گیری از ابزار رسانه، در تنوع و توسعه جذب نیرو موفق بوده است.

او در بخش دیگری از این صحبت‌ها آورده است که داعش شاخه خراسان در حال تبدیل شدن به جهانی‌ترین شاخه داعش و تهدیدی برای کل اورآسیاست.

پس از حمله مرگبار ماه مارس این گروه به تالاری در شهر کروکوس مسکو، نگرانی‌های جهانی از افزایش تهدیدات داعش بالا گرفت.

پیشنهاد:   خروج آمریکا از افغانستان عملیات‌های خارجی داعش را افزایش داد

به نظر می‌رسد که داعش محدوده فعالیت خود را  به خارج از مرزها کشانده است و به دنبال نفوذ در نقاط مختلف جهان است.

باید گفت که اگرچه این گروه عمدتاً عناصری در افغانستان مانند طالبان و جوامع غیرنظامی به ویژه هزاره‌های شیعه را هدف قرار می‌دهد، اما ثابت کرده است که تمایل و توانایی انجام حملات گسترده خارجی را نیز دارند. مانند بمب گذاری در ژانویه 2024 در کرمان که بیش از 100 نفر شهید شدند و حمله ماه مارس 2024 به سالن کروکوس در مسکو که حدود 145 کشته برجای گذاشت.

سقوط افغانستان به دست طالبان در سال 2021 همراه با عقب‌نشینی ناموفق آمریکا به یک خلاء امنیتی شدید در منطقه منجر شده است.

این امر منجر به ظهور تعدادی از گروه‌های تروریستی در داخل افغانستان و گشودن اردوگاه های آموزشی برای عملیات‌های آینده شده است.

علاوه بر این، ظهور ثناءالله غفاری ملقب به شهاب المهاجر به عنوان رهبر داعش منجر به یک سری تحولات در این گروه شده است. رهبری المهاجر منجر به تمرکز بر اهداف شهری در افغانستان، فعالیت‌های خارجی  قابل توجه و گسترش این گروه شده است.

بنابراین، داعش از یک تهدید صرفاً منطقه‌ای به یک تهدید فرامنطقه‌ای تبدیل شده است که در این بین رسانه نقش مهمی در قوام بخشیدن این گروه داشته است. چنانچه داعش از طریق رسانه صدای خراسان به دنبال رادیکال کردن و الهام بخشیدن است.

مجموعه‌ای از داستان‌های جهادگرایان، موفقیت‌ها و حملات آنها را در این نشریه نوشته است تا افراد را در سراسر جهان تشویق کند تا حملاتی را علیه دشمنان داعش انجام دهند.

پیشنهاد:   افراد مسلح ناشناس فرمانده امنیت پیشین هلمند را به رگبار بستند 

لازم به ذکر است که داعش درحالی یک تهدید جهانی شناخته می‌شود که شواهد و اسناد موجود نشان از آن دارد که خلق داعش با حمایت غرب صورت گرفته است.

هیلاری کلینتون در کتاب خود تحت عنوان «گزینه‌های دشوار» اعتراف کرده است که داعش در واقع ساخته دست آمریکا در منطقه با هدف تقسیم خاورمیانه است.

همچنین، دونالد ترامپ در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ باراک اوباما و هیلاری کلینتون را از بنیان‌گذاران داعش معرفی کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30471

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *